Ronnie Peterson, a mítosz– vagy mégsem?

A Magyar Nagydíj sajtótermében szomszédom a F1-es újságírás nagy öregje, Fredrik Af Petersens volt. Naná, hogy megragadtam az alkalmat egy kis társalgásra – a múltról. A Svéd Nagydíj és a svéd pilóták múltjáról, amiről ő annak idején élőben tudósított.

 

Miután Peterson, majd Nilsson is meghalt 1978 őszén, szinte automatikus volt a Svéd Nagydíj megszűnése?

Voltaképp igen. Főleg Peterson halála volt egy hatalmas sokk az egész országnak. Addig is tudtuk, persze, hogy pilóták meghalnak a versenypályán, de hogy ő is? A Monacói és a Francia Nagydíj között lett volna az 1979-es svéd futam, ám hosszas hezitálás után úgy döntöttek, hogy túl nagy anyagi kockázat lenne, svéd pilóták nélkül. Az emberek pedig bizonyos értelemben el is fordultak a Forma-1-től, ahol ilyen szörnyűségek történnek, hogy Ronnie meghalhat.

Amikor aztán az 1980-as években Setefan Johansson szerepelt a F1-ben, nőtt a sportág iránti érdeklődés?

Nőtt, kétségtelen, de hát tudjuk, hogy Johansson, bármennyire népszerű is volt, főképp amikor a Ferrarival és a McLarennel ment, sosem volt olyan sikeres, mint Ronnie. Akkora érdeklődést biztos nem generált, ami a Svéd Nagydíjnak akár az ötletét is felvetette volna. Aztán az utóbbi években Erissson szereplése során is fellángolt a F1-es láz, de most már végképp esélytelen egy futam.

 

Mi lett Anderstorppal?

Ugye, az a pálya egy repülőtér része volt, ezért is volt viszonylag egyszerű és olcsó fenntartani, mert a reptér amúgy is működött egész évben. Fel van újítva, versenyeket is rendeznek rajta, de F1-re nem alkalmas már.

Peterson mítosza máig él, igaz?

Abszolút. Ő tényleg egy nemzeti ikon. Pár éve, amikor a Supersvéd című filmet forgattuk, természetesen megkerestük a régi csapattársakat is. Hosszas egyeztetés után Mario Andretitől a titkárnőjén keresztül kaptunk egy negyedórát. Átrepültünk az USA-ba, elkezdtük… És Mario két órán át mesélt és mesélt, nem tudta abbahagyni. Fittipaldi maga jelentkezett, hogy el akarja mondani az emlékeit. Saját pénzén átrepült Brazíliából Floridába, hogy találkozhassunk és Ronnie-ról beszéljen. Ezek azért jeleznek valamit…

 

Úgy tudom, ennek ellenére az örebroi Peterson Múzeum mégis bezárt. Hogy lehet ez?

Ez egy szomorú történet. A múzeum magánvállalkozás volt, Ronnie testvére és a régi barátai hozták létre, és a város vállalta a fenntartását. Néhány évig működött, nyilván sokan elzarándokoltak ide. De aztán új városvezetés lett, akiket láthatólag nem érdekelt a dolog, mert egyszer csak nem adtak több támogatást. A vállalkozás meg nem tudta vállalni a költségeket, ezért a múzeum sajnos bezárt.

Ezek szerint még Svédországban sem lehet mindenki próféta a saját szülővárosában… - ezt már csak én teszem hozzá szomorúan.  

 

0 Tovább

Red Bull Wins The Motorhomes' Race

The European Formula One season heralds the return of the F1 paddock in its full glory, with transporters, treehouses and motorhomes. After 14 seasons of sterling work, our home from home has been replaced and the new Red Bull F1 Energy Station looks rather different. We’re nicknaming it the F1 Holzhaus (or Wood House).

The original Red Bull Holzhaus is a MotoGP motorhome that debuted last year with a one-off F1 appearance at the Austrian Grand Prix. It proved a big success and so it wasn’t long before the decision was taken to build a new home suitable for the Teams’ needs.
This year, Aston Martin Red Bull Racing and Toro Rosso get a Holzhaus to call their own. Unveiled at this week’s Spanish Grand Prix, it will be bigger than the original – but still made of sustainably sourced Austrian timber.
The new Energy Station will be something of a behemoth and, at 1221m2, it offers 27 percent more floor space than its predecessor. It can be erected in less than two days and taken down in one by a crew of 25, and uses a natural convection design intended to do away with the need for air conditioning.

Before moving into his new office, Aston Martin Red Bull Racing Team Principal, Christian Horner, commented “At the 2005 San Marino Grand Prix, Red Bull changed the game with the introduction of its Energy Station. Over the last 14 seasons, the Energy Station has undergone several transformations, moving with the times, first to accommodate two F1 teams after the arrival of Toro Rosso, and then with a series of upgrades to better meet our changing requirements.
“This week, we’re changing the game again with the unveiling of the new Energy Station, better known in Austria as the Holzhaus. It’s a sustainable structure that brings a touch of the Styrian Alps to the F1 paddock, having been designed to meet the current and future needs of ourselves and Toro Rosso. If it sees half as much drama as the old Energy Station, it will be doing well!”
While simplicity lies at the heart of our new Energy Station’s function, it’s certainly a very complex structure. So, just to keep things interesting, after the Circuit de Barcelona-Catalunya, the crew will be taking it down in a hurry, transporting it to Imperia on the Italian Riviera, and rebuilding it there on a barge, to be towed to Monte Carlo.

Photos: Red Bull Press

0 Tovább

Baku-baki: a Ferrari itt is elbukott

Bár a szabadedzéseken Charles Leclerc volt a leggyorsabb, az időmérőn hibázott, így nem lett meg a pole, és elúszott a verseny is a Ferrari számára. Vettel semmit sem tudott tenni a két Mercedes ellen.

Azerbajdzsáni Nagydíj 2019 Baku

A negyedik alkalommal megrendezett bakui futam nem volt olyan sziporkázó, mint az előző kettő, enyhén szólva. Mintha a pilótákra valaki rászólt volna, hogy aztán tessék ám jól viselkedni, hát múltkor is mit csináltatok… Tényleg úgy jött el a mezőny a starttól, mintha valami bemutatón vettek volna részt, és ez igaz akkor is, ha Albon Toro Rossójának jobb hátsó kereke kicsit lekoccolta a falat, és amúgy meg csak 17-en voltak, hiszen Kubica, Räikkönen és Gasly a boxból indult.

Azerbajdzsáni Nagydíj 2019 Baku

Igazából két dolog dönt többnyire az idei versenyeken: a Mercedes valahogy mindig vasárnapra lesz a topon, ráadásul a pilótái nem tudnak hibázni. Ehhez képest még inkább hátrány, hogy a Ferrari stratégiája pedig sehol sincs. Egyszerűen érthetetlen, hogy gyakorlatilag a „mezei szurkoló” is látja már, hogy mikor kellett volna Leclerct kihozni kerékcserére ahhoz, hogy legalább minimális esélye legyen frissebb gumikor megszorongatni az Ezüstnyilakat – de nem és nem, Binotto és csapata valamiért teljesen másképp látja az evidens helyzeteket is, aminek aztán az eredménye, hogy a monacói megint csak 5. lett, simán maguk elé engedték Verstappent, aki ezzel az autóval simán verhető lett volna. Leclerc egy kicsit visszavett a kritikus szavakból, a hivatalos szöveg szerint kihozták a maximumot a lehetőségekből – de hogy ezt, legalábbis a ferrarisok hatalmas tábora, nem gondolják így sokan, az biztos.

Azerbajdzsáni Nagydíj 2019 Baku

Az a nyomasztó fölény, ami négy versenyből négy Merci-kettősgyőzelmet hozott, természetesen nem véletlen. Dr. Jürgen Hubert, a stuttgarti cég senior igazgatója, aki Mika Häkkinen bajnokságai idején volt az első ember, ebéd közben arról értekezett, hogy Toto Wolff emberei hihetetlenül megfontoltan és előre gondolkodnak, semmi olaszos improvizáció, vagy csak a szükséges minimális, és ezt olyan fokozatra fejlesztették, hogy Hubert szerint a gyárakban a csapat egy része már a 2020-as autó koncepcióján dolgozik. Ez az, persze, ami pénzfüggő is, és ebből csak a Mercedesnél, a Ferrarinál és esetleg a Hondánál van elég. Ugyanakkor, visszatérve a maranelloiakhoz, olyan hangok is egyre inkább hallatszanak a paddockban, hogy akkor ment náluk a szekér, amikor nem olaszok irányították a Scuderiát. Erről egyébként Ross Brawnt is megkérdeztem, akinek keze alatt elég szépen nyertek a vörösök. A Liberty technikai főnöke természetesen nagyon diplomatikusan azt felelte, hogy szerinte egy vezetőváltás (Arrivabene / Binotto) mindig megvisel egy csapatot, és ő úgy látja, inkább peche volt a Ferrarinak idén, mint hogy rossz (és nem Ross) döntések születtek volna.

Azerbajdzsáni Nagydíj 2019 Baku

Különben Baku mint versenyhelyszín jó választás, bár nem mondanám a „kelet Monte Carlójának”, aminek van jó és kevésbé hízelgő oldala is. Egyrészt egy kétmilliós fővárosról van szó, sokkal több a hely, bár a pályát adó utcák végig le vannak zárva, nem úgy, mint a hercegségben, ahol az edzések előtt és után a köznép ismét birtokba veheti a várost. De mivel van elég terület, Baku így is működik, a maga keleties-ázsiai mivoltában. Sok az orosz rajongó, de azért az európaiak is felfedezték már maguknak, például a Budapest-Baku fapados gépen elég sok Ferrari- és Mercedes-szereléses utast lehetett látni.

Azerbajdzsáni Nagydíj 2019 Baku

A Mercedesről még pár szót: mivel már négy verseny után nagyon úgy néz ki, hogy az idei vb-címet sem lehet majd tőlük elvenni, az lesz az érdekes, hogy az új alakot öltött Valtteri Bottas mire lesz képes Hamilton ellen, amikor valóban élesre vált a dolog. Meg tudja-e szorongatni a britet legalább annyira, mint tette Nico Rosberg, vagyis hogy tényleg lehet-e világbajnok a csapatnál, és hogy erre mennyire adja majd áldását Toto Wolff. No meg maga Hamilton, aki a verseny péntekén egy új tetoválással gazdagodott a Bercsényi Balázs révén – hát ennyit az itteni magyar jelenlétről, nem feledkezve meg Vándor Vurstliról, amelyik a Fan Zone-ban szórakoztatta a közönséget.

Azerbajdzsáni Nagydíj 2019 Baku

0 Tovább

Here comes the 1000th Grand Prix!

On 13th May 1950 the very first Formula 1 Grand Prix was held in Silverstone. Almost exactly 69 years later Automobilist Launches Commemorative Formula 1® 1000th Grand Prix™ posters.

To commemorate Formula 1’s 1000th Grand Prix - held in Shanghai in April 2019 Automobilist has created a unique set of officially licensed posters for Formula 1® The bespoke posters will showcase the legacy of Formula 1 racing, marking its 1000th Grand Prix in Shanghai, China on April 14, 2019. Both design posters feature names of all previous Grand Prix winners and are available now at Automobilist.com and F1 Store™ Automobilist, automotive fine art maker, has partnered with Formula 1® for the first time ever to commemorate the 1000th F1® Grand Prix. To honour this historical race, Formula 1 has commissioned Automobilist to render a unique set of officially licensed posters. By combining Automobilist's signature style of depicting both classic and modern racing cars with minimalist design, Automobilist has created two pieces as iconic as the race itself. The first poster of the set, produced using state-of-the-art 3D rendering techniques - is set in classic white and embossed in gold foil. Each piece of this signature Unique & Limited Edition automotive design poster is individually numbered with a limited-edition production badge, ranging from only 1 to 1000. The second of the set, in eye-catching red captures not only the essence of the FORMULA 1 HEINEKEN CHINESE GRAND PRIX 2019, but pays homage to the culturally historical region in which it is held. Both officially licensed F1 posters are available in the standard 50 x 70 cm size and include every 107 Grand Prix winner, forever etching the names of the most successful Formula 1 drivers into history. F1 fans can now order the posters at Automobilist.com, Automobilist’s approved retailers and the official F1 Store™ or buy them in official merchandise stores at 2019 Grands Prix.

0 Tovább

Na, Ferrari, ez meg mi volt?

Nem tudom, mi jobb: megnyerni az év első versenyét, mint Vettel 2017/18-ban, aztán elveszteni a vb-t, vagy lebőgni Melbourne-ben, aztán abban bízni, hogy ennél csak jobb jöhet.

Ferrari Vettel Leclerc Binotto  Mercedes 2019 Melbourne

Nagyon emlékszem, hogy az első barcelonai teszten, amikor az új SF90-es Ferrarival Vettel és Leclerc is szórta a gyors köröket, rögvest két véleménycsoport alakult ki. Az első, főképp olasz kivitelben az volt, hogy zseniális az új gép, most már tényleg beletrafáltak a fiúk, Binotto kézben tartja a dolgokat, közel a diadal.

Ehhez képest voltak azok, akik csak hümmögettek, és figyelmeztettek rá, hogy nem eszik olyan forrón a kását. Már a második teszthét sem úgy alakult a Scuderia számára, mint az előző, jöttek a meghibásodások, a Vettel kocsiján a felfüggesztés-törés, de ilyenkor kötelező elmondani, hogy erre való a teszt, inkább történjen gikszer, mint aztán Ausztráliában. A Mercedes is kezdett megvillanni, sőt, azt lehetett sejteni, nem is akarnak teljes fegyverzetben előlépni, majd az Albert Parkban. Olyan elemzések is napvilágot láttak, hogy két autót építettek, egyet a gyors és egyet a lassúbb pályákra, szóval minden esetre komolyan számolni kell az Ezüstnyilakkal továbbra is.

Ferrari Vettel Leclerc Binotto  Mercedes 2019 Melbourne

Számolni bizony, illetve azt számolni, mennyit vernek a többiekre.

A Ferrarira 50 másodpercet. Ami rettenetesen sok.

Egész hétvégén nem találták el a kocsi beállítását, és emiatt voltaképp esélytelenek voltak a Mercedesszel, de mint kiderült, a Red Bull Hondával szemben is. A mindig visszafogott sajtóközleményekből is mély csalódottság cseng ki, és az, hogy „Nem rossz, de igazából nem erre számítottunk” (Vettel, Binotto) beismerése a verségnek.

A nagy várakozások után több dolog is különösen fájó lehet. Egyrészt, hogy a Mercedes láthatóan beetette őket Barcelonában, Vettel sem titkolta, hogy ez a véleménye. Ami már csak azért nagyon deprimáló, mert az utóbbi két évből tudhatják, hogy Toto Wolff legénysége az év során fejleszteni és ezért fejlődni szokott – ezért is bukta el a Ferrari a bajnoki címet az elmúlt két szezonban. Most fordult a kocka, a vörösöknek kell kapaszkodni, még sokkal nagyobb nyomás alatt dolgozva. Ugyanakkor, míg az időmérőn legalább a 3. hely megvolt, a futamon ez is elúszott, mert stratégiailag is vétettek a túl korai kerékcserével, ezért került Vettel elé Verstappen, aki ellen szintén semmi esélye sem volt.

Ferrari Vettel Leclerc Binotto  Mercedes 2019 Melbourne

És mintha mindez nem lett volna elég, rögtön az első versenyen belefutottak egy nehezen megmagyarázható csapatutasításba. Leclerc láthatóan gyorsabb volt Vettelnél, de nyilván jófiúként eszébe sem jutott magától előzni, előbb megkérdezte a „tanító bácsit”, hogy szabad-e, mire azt mondták neki, hogy nem szabad, maradjon le. Utólag megint jött magyarázkodás, hogy biztonságra mentek, mind a két autót a célba akarták hozni – ám sejtésem szerint inkább az volt a dologban, a Merci-dominancia miatt totálisan frusztrált Vettelt nem akarták még azzal is hergelni, hogy a csapatba épp csak betoppant monacói a legelső versenyén előtte végez…

Ferrari Vettel Leclerc Binotto  Mercedes 2019 Melbourne

Egy 4. és egy 5. hely, 22 pont – ez lett az ausztráliai mérleg, és a sorok között olvasva nem csak egy mélységesen csalódott csapat, de mintha tanácstalanok is lennének. Binotto csak arra tudott hivatkozni, hogy „rengeteg adatott gyűjtöttünk, amiket most majd ki kell elemeznünk ahhoz, hogy visszanyerjünk versenyképességünket”.

Ami simán bekövetkezhet – és jó lenne, ha így lenne, mert egy izgalmas bajnoksághoz nagyon kellene a Ferrari. A bahreini épített pálya, akárcsak Barcelona volt, ezért Maranellóban abban bíznak, hogy mindenképp jobbak lesznek. Azt az egyet lehet tudni előre, hogy gumikból pontosan ugyanúgy választott mindkét csapat és Max Verstappen is.

Ferrari Vettel Leclerc Binotto  Mercedes 2019 Melbourne

Fotó copyright: (c) Ferrari Press

0 Tovább

f1classic

blogavatar

Ami a Formula-1 történetében érdekes, különleges, lenyűgöző és drámai - All you would know about F1's past & present: stories, dramas and excitements.

Utolsó kommentek