Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Íme, az új Bottas

Azt kell mondjam, meglepetés-eredmény született a 2019-es Forma-1-es idénynyitó Ausztrál Nagydíjon. Ki gondolta volna, hogy Valtteri Bottas nem a levegőbe beszélt a tél folyamán, amikor azt jósolta, erősebben tér vissza, min valaha. És mindenkit legyőz.

Valtteri Bottas Mercedes 2019 Lewis Hamilton Toto Wolff

Holott vasárnap ez volt a helyzet. Az edzéseken Lewis Hamiltont nem lehetett elcsípni, sem az időmérőn, így meglett neki a 84. pole is, ami önmagában elképesztő - és ez most már mindig így lesz, hiszen új és új rekordot ír, ahányszor csak megszerzi az első rajtkockát. Esély van rá, hogy meglesz neki a 100...

Viszont a futamon igazából neki sem volt semmi esélye csapattársa, Bottas ellen. Az ellen a finn fiú ellen, akire olyan szánakozva tekintett az ember 2018-ban, no meg némi részvéttel a bakui defekt és a szocsi csapatsorrend után - mindkétszer a biztos győzelem csúszott ki a keze közül, vagy az utóbbi esetnél, vették el tőle. De sajnos a tény ettől még fájó tény maradt, hogy Bottas 2018-ban egyszer sem győzött. Ráadásul a két említett futamot nem számítva voltaképp pocsék évet abszolvált a világbajnok csapatban, egy olyan Mercedesszel, amelyikben Hamilton újfent magabiztosan hozta a bajnoki címet a megtáltosodott Vettel/Ferrari kombináció ellen is.

Bottas "jó finnként" nem nagyon hisztizett, de egyre jobban összepréselt szája és üvegesedő tekintete elárulta, hogy nem érzi jól magát a bőrében - és talán a csapatban sem. Nem érezte azt a fene nagy bizalmat, főleg azok után, hogy Toto Wolff nemes egyszerűséggel "szárnyegédnek" titulálta, amit aztán már hiába vont vissza sietve: ami egyszer kimondatott, az egy kicsit úgy is maradt, és igazság szerint mindenki így is gondolt Bottasra. 

Valtteri Bottas Mercedes 2019 Lewis Hamilton Toto Wolff

A szezon végén további, nem túl hízelgő, sőt, inkább fenyegető nyilatkozatok jöttek a Merci-főnökségtől, miszerint "Valtterinek ennél sokkal jobban kell teljesítenie", "Valtteri tudja, hogy perdöntő lesz számára a 2019-es szezon". És mintha ez nem lett volna elég ijesztő, a Mercedes oda hozta a csapathoz tartalékpilótának a szupertehetséges Esteban Ocont, aki hoppon maradt a Force India / Racing Point eladásakor, mert át kellett adja a helyét az új tulaj fiának, Lance Strollnak. Ezek után már-már közkeletű lett az a vélemény, hogy szegény Bottas sorsa meg van pecsételve, mert ha úgy folytatja idén is, mint tavaly (és mért is változna?), akkor Wolffék nem lesznek szívbajosak, akár az év közepén is simán le fogják cserélni Oconra, elégre ő a jövő embere, Bottas pedig elvérzett a megmérettetés során.

Valtteri Bottas Mercedes 2019 Lewis Hamilton Toto Wolff

© Enikő Kulcsár

Maga Bottas továbbra sem sem beszélt sokat, de nem lehetett nem meghallani egy-egy rövid nyilatkozatát. Hogy teljesen új módszerrel készül az új évre, minden versenynek úgy megy neki, mintha a vb-címért küzdene, kőkemény lesz és mindenkit lenyom. Ehhez még szakállat is növesztett, hogy komolyabbnak tűnjön az egész. Az ember ingatta a fejét, mosolygott, hogy na persze, hallottunk már ilyen, de hát jól van, legalább szavakban odateszi magát szegény...

Valtteri Bottas Mercedes 2019 Lewis Hamilton Toto Wolff

És akkor eljött 2019. március 17-e, és egy merőben új Bottast láttunk az Albert Park aszfaltján 58 körön át. A rajtnál az élre ugrott, egyszer sem ingott meg, nyomta, ahogy a csövön kifért, elképesztő előnyt autózva ki, amit kicsit árnyal, persze, utóbb a csapat jelentette, Hamilton W10-esének a fenéklemeze nem volt tökéletes. Amikor a mérnöke arra intette, hogy elégedjen meg a győzelemmel, Valtteri élből lehurrogta, és közölte, hogy 26 ponttal (+1 pont a leggyorsabb körért) akar távozni Melbourne-ből.

És így lett. Megcsinálta.

Ettől fogva viszont már is itt a kérdés, hogy az ausztrál sikertől megacélosodott finnt mennyire lehet majd utasítgatni a jövőben, amennyiben a Mercedes továbbra is Lewis Hamiltont tekinti No.1. pilótának. Ezt ugyan, pláne az év elején, sosem mondták ki, de hát... A címvédő kénytelen volt jó képet vágni a 2. helyhez, és tényleg nem dőlt össze emiatt a világ, elvégre Bottas nyert már 3 versenyt 2017-ben, amikor szintén Lewis lett a bajnok. Most viszont az a kérdés, hogy tényleg szabadon engedik-e versenezni Valtterit is, mint a "régi, szép" időkben Nico Rosberggel. Mert az akkor elég alaposan megkavarta a levest, még úgy is, hogy 2014-16 között a Mercinek voltaképp nem volt ellenfele.

Valtteri Bottas Mercedes 2019 Lewis Hamilton Toto Wolff

A régi latin mondást kölcsönözve: Bottas ante portas - a finn itt áll a kapu előtt. De vajon akár a vb-cím kapujában? Bahreinben újból bizonyíthat.

Fotó copyright: Mercedes F1

0 Tovább

Pont a leggyorsabb körért

A FIA Világtanácsa egy héttel a 2019-es Forma-1 világbajnokság kezdete előtt érdekes szabálymódosítást hozott: az idei évtől pont jár a versenyben futott leggyorsabb körért. Ez már egyszer döntő jelentőségű volt - 1958-ban Mike Hawthorn egy leggyorsabb körért kapott 1 ponttal lett világbajnok Stirling Moss előtt. Vajon ismétli-e majd a történelem önmagát?Leggyorsabb kör 1 pont Hawthorn MossA nevezetes eset az utolsó futamon történt, ahol Hawthorn futott egy rekordidőt, mire az ellenfél Moss csapata, a Vanwall ki is akasztotta a táblát a HAW REC felirattal, figyelmeztetve a britet a veszélyre. Ám Moss ezt REG-nek olvasta, és úgy értelmzte, hogy "regular", vagyis hogy Hawthornnal semmi különös nincs... de lett, világbajnok!

Azonban 1959-től ezt a szisztémát eltörölték, és bár például a Forma-2-ben is jár ponto a leggyorsabb körért néhány éve, a F1-ben csak most hozzák vissza. Némi megkötéssel, vagyis csak az kaphatja meg ezt a plusz pontocskát, aki a Top 10-ben végez, ezzel akarják elkerülni azt, hogy reménytelen helyzetben lévő pilóta esetében döntsön úgy a csapata két körrel a vége előtt, hogy a leglágyabb gumit felhúzva fut egy leggyorsabb kört, mert jól jön az a pont - mondjuk egy Williamsnek... (Istenem, 133 leggyorsabb körük van pedig!)

Az utóbbi évkben egyébként a 2008-as bajnokság Felipe Massa javára dőlt volna el, ha járt volna akkor is ez a bizonyos 1 pont a gyorsaságért - de hát ez nagyon erősen "lett volna" kategória.Leggyorsabb kör 1 pont Hawthorn Moss

Az örökranglistát, ki más, mint Michael Schumacher vezteti e téren is: 77 leggyorsabb kört futott, ám mögötte egy mai sztár következik, méghozzá a mezőny rangidőse, az idén 40 éves Kimi Räikkönen, aki 46 leggyorsabb körnél tart, majd következik Hamilton 41-gyel és Vettel 36-tal, utánuk pedig elég nagy a leszakadás, mert Ricciardo jön 13-mal.

A DHL, a Forma-1 bajnokság egyik stratégiai főpartnere 2007 óta adja a legtöbb leggyorsabb körért a maga kupáját, amit 2018-ban 7 leggyorsabb körrel - ki hinné? - Valtteri Bottas érdekelt ki. 

Érdekes lesz figyelni, hogy a csapatok taktikailag miképp fogják kihasználni a leggyorsabb körért begyűjthető pontot - elvégre a nagy csapatok második számú versenyzői (akik jó eséllyel ott lehetnek a Top10-ben) már megjátszhatják, hogy a futam vége felé friss, lágy gumin ők szerezzék meg a pontot, és nem a rivális No.1. versenyző. Leggyorsabb kör 1 pont Hawthorn Moss

0 Tovább

2019 elkezdődött: az első téli teszt 

Amikor a 2018-as Forma-1-es évad végetért, elkezdődött a nagy visszaszámlálás. Nem is a 2019-es Ausztrál Nagydíjig, hanem a barcelonai téli tesztig. Ami már itt is van. Illetve itt vagyok.

Az új autókat jó részt bemutatták a múlt héten, voltaképp csak a Sauberből Alfa Romeóvá átvedlett C38-as gépről nem lehetett tudni, hogy a különös, mélybordó festés megmarad-e avagy sem. Hát hétfő reggel a garázs elé kitolt autó gyakorlatilag ugyanolyan, mint az elődje volt, még a versenyzők, Räikkönen és Giovinazzi overállján sem variáltak, mint például a McLarennél.

A 9 órakor kezdődött első tesztnak négy perc után szakadt meg először piros zászlóval: Kimi az 5. kanyarban kitette új autóját a kavicságyba...

Aztán nagyjából minden a téli tesztek megszokott menete szerint zajlott: egy kör, két kör, öt kör - majd az autók visszajöttek a garázsokba, amik elé szigorúan oda húzták a paravánt a szerelők.

Egy kicsit vissza a Sauberhez. Marc Surer egykori F1-es pilóta azt mesélte, hogy Svájcban összenépi felháborodás követte a csapat átnevezését, és bár a hátsó szárnyon ott van három nyelven az ország neve, mégis szomorúak. Ehhezt képest Josef Leoberer, aki régóta a csapat fizikoterapeutája, szinte felháborodottan utasította vissza még a kérdést is:

- Mert ne lenne ez Sauber? Az Alfa csak a főszponzor neve. Az autó Svájcban készült, svájci szakemberek munkája, a főhadiszállás is marad Hinwilben.

Ehhez képest Surer úgy tudja, a korábbi Sauber-gárdából már csak 30 százaléknyi ember maradt, a többiek Maranelloból jöttek.

Paolo Ciccarone kollégám az Automoto részéről úgy véli, érdekes lesz megfigyelni az Alfánál és Ferrarinál még inkább a két ifjú pilóta fejlődését. Szerinte Giovinazzi simán gyorsabb lesz, mint a finn, aki "élményversenyzést" űz, persze azt elég magas szinten. Viszont azt jósolta, hogy Leclerc már 3-4 verseny után egy szinten lehet Vettellel, ami okozhat némi gondot csapaton belül. Főleg ha a vb-cím a tét, már pedig ez kimondatott. Ciccarone állítja, hogy az SF90-es gép még sokkal jobb, mint az elődje volt.

Érdekes módon a finnek még mindig inkább Kimibnen bíznak, mint szegény Bottasban. Bár a mercedeses fogadkozik, nem nagyon hisznek benne, hogy Hamilton mellett és a csapatba hozott Esteban Ocon fenyegető jelenlétéről sújtva meg tudna újulni.

De hát mindez a "majd meglátjuk" kategória egyelőre.

Photos (c) K. Méhes, E. Kulcsár

0 Tovább

Räikkönen, az Alfa-hím

Kimi Räikkönen tavaly ősszel a Sauberhez szerződött, de Alfa Romeóval indul 2019-ban. Egy kedves kiscsapat tűnik el a mezőnyből, és jön helyette egy legenda.

Alfa Romeo Sauber Räikkönen Ferrari Leclerc

Sauberből Alfa Romeo - visszatér a mítosz  © Kulcsár Enikő

A Forma-1 az Alfa Romeo sikereivel kezdődött: a Vittorio Jano tervezte 159-es modell simán nyerte a legelső világbajnokságot 1950-ben dr. Giuseppe Farinával, majd egy évre rá Juan Manuel Fangioval. Amikor az 1951-es Brit Nagydíjon először nem Alfa Romeo nyert, hanem éppenséggel egy Ferrari, Enzo, aki az 1930-as években Alfákkal érte el a Scuderia sikereit, ezt mondta: - Ma megöltem az anyámat.

Alfa Romeo Sauber Räikkönen Ferrari Leclerc

Az Alfa Romeo a Forma-1 első két évadában verhetetlen volt   © Kulcsár Enikő

Ferrari azóta több száz versenyt nyert, Alfa Romeo viszont 1951 óta egyet sem. A Milánóban székelő cég már az 1960-as évektől visszasomfordált a F1-be, de csak motorszállítóként. A legjobban a Bernie Ecclestone irányította Brabhammel szerepeltek, de csak annyiban, hogy 1978-ban, Niki Laudával két eléggé kétes győzelmet írhattak be az aranykönyvbe: a Svéd Nagydíjon a később visszavont „porszívó” járgánnyal, majd Monzában azok után, hogy az élen álló Andretti-Villeneuve duó egy perces büntetést kapott korai startért.

Alfa Romeo Sauber Räikkönen Ferrari Leclerc

Niki Lauda egy Alfa Romeo-motorral hajtott Brabhammel nyerte a Svéd Nagydíjat 1978-ban

1979-ben látták elérkezettnek az időt, hogy megint saját csapattal vágjanak bele a F1-es kalandba, azzal a Carlo Chitivel, aki az 1961-es világbajnok Ferrarit tervezte – vagyis nem ő volt legfiatalabb lángelme a paddockban. Sajnos, már a második szezonjukban beütött egy tragédia: a már veteránnak számító francia Patrick Depailler 1980. augusztus 1-én egy hockenheimi teszt során kirepült az Ostkurvéban és azonnal szörnyethalt. 1981-re megszereztek egy nagy nevet: a még inkább veterán, immár 41 éves Mario Andrettit, de csodát ő sem tudott tenni.

Alfa Romeo Sauber Räikkönen Ferrari Leclerc

Hiába szerződtették le 1981-re Mario Andretti világbajnokot, ő sem ért el sikereket

A nagy varázsló inkább a francia Gerard Ducarouge lett, aki az első karbonszálas Alfát tervezte, amivel 1982-ben és 1983-ban még egy Andrea de Cesaris is pole positionokat tudott elérni – de győzelemre nem futotta az erejükből vagy szerencséjükből. Ducarouge távozásával pedig megint lejtmenet következett. Az Alfa Romeo-tubo elképesztően megbízhatatlannak bizonyult, és az amúgy tetszetős, Benetton-zöld gépek Riccardo Patresével és Eddie Cheeverrel a fedélzeten szinte semmi értékelhető eredményt nem tudott elérni 1984/85-ban. Ezt elégelte meg a cégvezetés, és 1985 végén le is húzták a rolót, noha motort még továbbra is szállítottak – de mivel olyan csapatokkal társultak, mint az Osella, csak égtek. Próbálkoztak a Ligier-vel is, de már a teszten René Arnoux – eléggé bénán – kijelentette, hogy az Alfa-motor egy rakás izé, mire megsértődtek, és tovább álltak.

Alfa Romeo Sauber Räikkönen Ferrari Leclerc

A szép, Benetton-szponzorálta Alfa Romeók sokszor nyújtottak efféle képet 

A legújabb kori felbukkanásuk a tavaly elhunyt Sergio Marchionnénak köszönhető, ő szerette volna, hogy a FIAT-cégcsoporthoz tartozó Alfa Romeo márka is újból szépen csillogjon a Ferrari mellett. Az első komoly évük tavaly volt – és láthattuk, hogy a pénzügyi és technikai istápolásnak köszönhetően a Sauber sereghajtóból pár hónap alatt a középmezőny oszlopos tagjává vált. Charles Leclerc, aki idén már a Ferrari pilótája, szórta a Q3-as eredményeket, és gyakorlatilag rendszeres pontszerző lett belőle, sőt néha még csapattársa, Marcus Ericsson is meg tudott villanni.

Alfa Romeo Sauber Räikkönen Ferrari Leclerc

2018-ban már nagy Alfa Romeo-logóval futottak a Sauberek    © Kulcsár Enikő

2019-ben a 2007-es ferraris világbajnok Räikkönen és a Ferrari Akadémia másik neveltje, Giovinazzi (már szerepelt Sauber-színekben két éve) a két versenyző, akik abban bízhatnak, hogy a maranellói héttér további lökést adhat a hinwili (?) alakulatnak. Azok, akik attól félnek, hogy a finn szupersztár visszavonul, nem csak annak örvendhetnek, hogy marad még két évig, hanem annak is, hogy tényleg nem lehetetlen, a Sau…, pardon, Alfa Romeóval egy kis szerencsével akár még dobogós helyezést is elérhet.

Alfa Romeo Sauber Räikkönen Ferrari Leclerc

   

0 Tovább

Méhcsípések az első Magyar Nagydíjon

Egy Forma-1-es verseny megszervezésénél elsődleges fontosságú a biztonság – és ennek részeként az egészségügyi ellátás. Dr. Nemes György főorvos kapta a feladatot, hogy az 1986-os, első Magyar Nagydíjra mindezt összehozza. Van mire visszaemlékeznie!

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

A 85 éves dr. Nemes Györggyel első ízben szentendrei rendelésén találkoztam © Kulcsár Enikő 

Hogyan került a Forma-1-es futam közelébe?

1956-ban a Baross úti Sebészeti Klinikán voltam sebészet gyakorlaton, és a mentésben sérült ellátásban - már amennyire egy negyedévestől telik - segédkeztem. Valószínűleg ott jött meg a kedvem a traumatológiához. Végzés után Győrbe vezényeltek, de aztán a budapesti Bajcsy Kórházba Mester Endre professzor keze alatt dolgoztam, ott szakvizsgáztam sebészetből. 1962-ben kerültem az Országos Baleseti Intézetbe, ahol aztán majdnem harminc évet eltöltöttem, többek között az idegsebészeten, ortopédián is. Onnan mehettem ki két évre Angliába 1972/73-ban, ami akkor nagyon nagydolognak számított. Így persze rákényszerültem az angol, legalábbis kórházi szintű, megtanulására. Dióhéjban ennyit a múltról - és akkor most térek rá a Forma-1-re. Mindez azért bizonyult jónak az én esetemben, mert olyan embert kerestek, aki traumatológus, az autózáshoz van valami vonzalma (mindkét disszertációmat gépkocsiban való sérülésekről írtam), ráadásul az Autóklub orvosi bizottságának voltam az elnöke, tud angolul és az autóversenyzésbe is belekóstoltam. És mivel Balogh Tibor, az Autóklub elnöke volt az egész verseny főszervezője, ő lecsapott rám. Így kerültem bele a csapatba 1985 őszén.

Miképp zajlottak ezek a hetek, hónapok 1985/86 telén, tavaszán?

Nagyon feszített volt a tempó. Minden héten tartottunk egy értekezlet. Ilyen nagy projekteknél vannak olyan szabályok - az űrhajózásból származnak -, hogy úgy kell elindítani a feladatban részt vevő különböző csoportokat, hogy a végén egyszerre végezzenek. Tehát nem lehet olyan, hogy az egészségügyi blokk készen van, miközben meg a pálya sehol... Ezt Balogh Tibor nagyon ügyesen összehangolta.

Kaptam egy ránk is vonatkozó szabálykönyvet, fordításban, azt elolvastam. Sok hülyeség szerepelt benne, például emlékszem az „ürgelyuk-fúró szett”-re. Miután én Angliában dolgoztam, tudtam, hogy ez miből keletkezett, a koponyafúró- műszerkészlet „beceneve”. Vagy kell „babzsák”, állt a szövegben – ami viszont igazából a vákuum-matrac volt. Mondtam is, hogy kérem az eredeti angolt, azzal többre megyek, mert értem. Egy ilyen szövegnél a legjobb, ha orvos fordítja, mert tudja, miről van szó.

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Dr. Nemes György, dr. Éles Anna és a FIA legendás főorvosa, Sid Watkins prof © Viola Tamás

Mik voltak a fő feladatai?

Természetesen a pályán lévő kórház építésének tervezése, felügyelete, és a teljes egészségügyi ellátás, mentés megszervezése. És ez rengeteg kisebb-nagyobb, előre sosem látható gonddal járt. Az épület több helyiséges volt, fektetővel, kisműtővel továbbá mobil röntgent vittünk ki, vért is tároltunk – még Ecclestone is azt mondta, hogy ilyet sehol sem látott addig, nem volt szokás „ az egész funkcióra tervezett, a későbbi pályáknak mintául szolgál”. Valószínű, hogy a nagy igyekezetben még kicsit túl is mentünk a szükséges intézkedéseken. Az egész pályán csak nálunk volt légkondicionálás. Még a sajtóteremben sem, volt is miatta panaszkodás. Persze, a mi légkondink sem volt egy sima ügy, mert akkoriban ilyesmit alig lehetett kapni. Végül én jártam utána a jászberényi Lehel Hűtőgépgyárban. Ők leszállítottak ezeket, de akkor meg a beszereléssel adódtak gondok, mert a hungaroringi szakik közül senki sem értett hozzá, végül a Traumatológiai Intézetből jöttek ki  a műszakiak és állították be. De nagyon jó, hogy volt, mert Frank Williamsnek azon a tavaszon volt a balesete, és hozzánk hozták át naponta kétszer tornáztatni, mégiscsak kellemesebb volt a hűtött helyiségben, mint odaát, a 35 fokban.Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Gondolom, különös körültekintést igényelt a mentés ellátása.

Azt kérték, hogy ne a hivatalos mentőszolgálatot használjuk, mert meg fognak támadni, hogy elvonunk 15 mentőkocsit és a hozzá tartozó személyzetet a lakosságtól. Így aztán elkezdtem másutt érdeklődni. Kiderült például, hogy a Csepeli Vasmű kórházának volt egy mentője, de nem egy szuper, a BM-nek volt egy Mercedese a fejesek számára, és még néhány vidéki kórházban is akadt egy- egy. Ennek ellenére nem lehetett kihagyni a Magyar Mentőszolgálatot, mert 16 mentő kellett, többek között a nézőtérre is, mind a 7 szektorba. Mindenhol volt sátorban vagy konténerben önkéntes orvos, nővér is, akiket Salgótarjántól Békéscsabáig szedtem össze, hogy ne csapoljuk meg nagyon a budapesti normál ellátást. Én jelöltem ki a mentők helyét is, hogy azért ne a kanyarral szemben álljanak, mert egy belesetnél akkor rögtön a mentőt találnák el… Mondjuk, amikor megjelentek a Nysa mentők, csendes kuncogás volt a reakció, de hát mondtam, itt nincs más, nem tudunk mit csinálni. Viszont 1987-re kérésemre dr. Bence Béla az OMSz főigazgatója segített és a pályamentők már mind Mercedesek voltak, de Watkins prof még ezekre is azt mondta viccesen, hogy egy múzeum összejönne belőlük, hiszen a többségük levetett, használt nyugati gép volt.

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

A másik eset volt a 100 hordágyas rendelésem: lábas hordágyak, tehát feküdni is lehetett rajtuk. Van 7 szektor, mindenhová letettünk 5 hordágyat, és bent a raktárban tartottuk a többit. Arra, hogy kifogunk valami nagy balesetet, annak megvolt az elméleti esélye. Viszont: repülőbemutató volt a futam előtt, és az én fóbiám az volt, mi lesz, ha itt történik valami baj… Ha egy repülő bezuhan a nézők közé, hát ott nagy tarolás lesz. Már láttam magam előtt a Stern címlapját, hozzá a szöveggel, hogy „Kommunista országban még hordágy sincs!”. Továbbá vettem egy csomó tőrt, méghozzá azért, ha egy balesetkor véletlenül elromlik, megsérül a Forma 1-es pilóta biztonsági övét kioldó csat, akkor a személyzet egyszerűen el tudja vágni a tőrrel. A Skálába mentem el, ahol megvettem az összes létező tőrt. De mögöttem egy vadász kinézetű pasas elkezdett méltatlankodni, hogy mi ez, biztos valami tömeggyilkosságra készülök! Máig megvan egy ezekből a tőrökből.Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Kik ellenőrizték, látták el tanácsokkal?

A verseny előtt jött egy ellenőrzés a FIA részéről. Egy francia szakértő látta a pálya mini-kórházát már a tavasszal, mert nagyon hamar állt, sokkal előbb, mint a főépület. Ez a szakértő nézte meg a háttérkórházat is, vagyis Budapesten a Traumatológiai Intézetet. Itt is volt egy kis fejtörés, mert abban az időben még nem helikopter leszálló, ha ne adj’ isten súlyos sérültet hozna a pályáról. Hát, mit lehetne tenni? A közeli Fiumiei úti temető bejárata mögött van egy nagy térség, ami erre alkalmas lett volna, de elvetettük. Belegondolok, mit szólt volna szegény sérült pilóta, ha azt veszi észre, hogy egyenesen egy temetőbe szállították… A másik opció a szemközti, akkori ügetőpálya lett. Ezzel is gond volt, mert egyrészt a lovak rettegtek a helikopter-zajtól, és lévén hétvége, itt is versenyek lettek volna. Végül is ez a változat nyert, különböző szigorú kikötésekkel, bár azt hiszem, végül is sosem használtuk az ügetőt, később pedig már a fontosabb egészségügyi intézményekben is kiépítették a biztonságos landoló helyeket.

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Az első versenyen, a próbának számító, júniusi Béke Barátság Kupa előtt pár nappal még nem volt – a távolról kiépített - vízhasználati engedélyünk. Olyan szerencsém volt, hogy az akkori KÖJÁL egyik vezetőjét operáltuk, és végül az ő közbenjárására kaptuk meg az engedélyt.

Vagy megtörtént az is, hogy a BM-től valamiféle főemberek be akartak települni a kórházba, mert az elég jó helyen áll. Szerencsére eszembe jutott, hogy a Vöröskeresztnek van egy rendelkezése, hogy egészségügyi intézménybe nem lehet fegyvert bevinni. Úgyhogy erre hivatkozva végül sikerült elhárítani a „vendégeskedésüket”, eltakarodtak a főépület másik felére.

Az első Magyar Nagydíjon voltaképp semmi komolyabb gond nem volt. Vagy mégis?

Csak olyan apróságok, amiknek a Forma-1-hez tényleg semmi köze nem volt. A környező szőlőkkel azért volt baj, mert augusztusban rengeteg darázs jött, és megcsípték a nézőket, akik közül sokat el kellett látni. Napszúrás is rengeteg volt. Aztán volt olyan, hogy egy Wartburg, aminek valahogy kiengedett a kézifékje, elkezdett gurulni a dombtetőről, és egy kempingező család bográcsozását letarolta, de szerencsére itt sem lett baja senkinek. De akadt olyan is, hogy egy nővérhez odament valaki azzal, hogy kellene neki „esemény” utáni tabletta, méghozzá sürgősen. Hát erre, legalábbis az első alkalommal, nem voltunk felkészülve. Azért a nővér megkérdezte az illető hölgytől, hogy itt, ahol kétszázezer ember táborozik, hol történt az „esemény”? És nyilván ott voltak a részegek, akik okoztak gondot jócskán. Összességében, napi kétszáz ilyen-olyan sérültet láttunk el, ami azért komoly művelet. Ami a pilótákat illeti, nálunk zajlott a testsúly mérése, ami megint kalamajkát jelentett, mert itthon még nem volt olyan személymérleg, ami papíron kiadja a mért súlyt. A hódmezővásárhelyi Mérleggyárral én felvettem a kapcsolatot, és néhány egyeztetés után csináltak egy „mázsát”, ami kiadta a papírt. Azt hiszem ez volt az első ilyen szerkezet Magyarországon. De a versenyzőkkel vagy csapattagokkal semmi gond nem volt, talán egyszer-kétszer valami hasmenés, kisebb sérülés.

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Ayrton Senna az első futamon még egy Zsigulival körbement a Hungaroringen

A hírességek közül kikkel került jó kapcsolatba?

Akivel a legjobb kapcsolatom volt, az a Senna. Ő többször is jött privát titokban tartott tesztre, és egyszer Olaszországból hívott fel, és külön megkért, hogy legyek kint a teszten. Ismertek engem, mert én is ott voltam a briefingeken. És nagyon jóba lettem Ecclestone-nal, segítettem is egy rokonának, beajánlottam a Pető Intézetbe. Ezt nagyra értékelte és respektálta, és amikor Frank Williams balesete után néhány hónappal Londonban összeült egy nemzetközi konzílium, hogy mit lehetne mégis tenni, oda engem is meghívott. Meg is érkeztem, és ahogy meghagyta, a reptérről taxival mentem a Hyde Park melletti irodájához, de nem volt nálam szinte semmi pénz. Úgyhogy szóltam a sofőrnek, várjon, mert felszaladok a viteldíjért. Ott állt Ecclestone, mondta, de jó, hogy megjöttem, mire én: szintén örülök, de kéne egy kis pénz, kifizetni a taxit. Erre benyúlt a zsebébe, és egy marék papírpénzt a markomba nyomott, hogy intézkedjek!

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Vizsgálat a pályán felépített kiskórházban © Viola Tamás

0 Tovább

f1classic

blogavatar

Ami a Formula-1 történetében érdekes, különleges, lenyűgöző és drámai - All you would know about F1's past & present: stories, dramas and excitements.

Utolsó kommentek