A hétvége második napja már tényleg rutinszerűen zajlik – érdekes apróságokkal megspékelve.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

33. Magyar Nagydíj, péntek, 31 fok © Méhes Károly

Péntek reggelre a Saubernél is leesett, hogy Ferrari-motort használnak, sőt, Alfa Romeo címer alatt futnak, úgyhogy gyorsan ők is fekete szalagot öltötte Marchionne elnök halála miatt; a szintén Ferrari-motoros Haas pedig kiragasztotta az elhunyt elnök arcképét az autókra.

Andrew Balfourral találkozom a Ferrari médiában egy kávéra. Az ausztrál kolléga pár éve Krakkóban él, és én meg nagyjából egy éve írogatok az általa alapított www.F1Destinations.com oldalra – hiába, a majd’ három évtizednyi tudósítói múlt azért jó valamire, nevezetesen meg lehet írni az ember emlékeit… Mindketten elmeséljük, miféle gyerekkori álmok mezejéről kerültünk be végül az F1-be, ha csak afféle pálya széléről bekiabáló tudósítóként is.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Andrew Balfourral a Ferrari media épülete előtt © A. Balfour

A paddockbéli élet egyébként tényleg ez: beszélgetés, ácsorgás, köszöngetés, futtában való néhány szóváltás – attól függően, ki mennyire „fontos” vagy sem.

A salzburgi emberemtől Orthmartól tudom meg - mert feltűnt a hockenheimi közvetítésben, hogy nem volt ott Lauda Toto Wolff mellett -, hogy Niki megjárta, mert elkapta valami fránya vírus, ami ráadásul bezavart a veseműködésébe is; ez nála tényleg nem vicc, mert már két veseátültetésen van túl (öccsétől, Floriantól és mostani feleségétől, Birgittől kapott egyet-egyet). Azt még szomorúbban hallom, hogy gyerekkorom osztrák F1-es szpíker-hőse, Heinz Prüller második stroke-ja után egy elfekvőbe került, és már csak árnyéka valahai önmagának…

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

A Pirelli-szerelők csócsóval küzdöttek a hőség ellen © Méhes Károly

A német sajtósok még mindig azon berzenkednek, hogy a múlt héten a jelek szerint tényleg az utolsó Német Nagydíjat rendezték. A szerződés lejárt, és Hockenheim ennyiért, illetve a megemelt licenszdíjért nem akar többé fuamot rendezni. A pályát üzemeltető cég vezetője Ecclestone-nal jól kijött, negyven éve ismerték egymást, de a Liberty Mediánál ezek a múltbéli nexusok nem sokat érnek. Bernie-vel a szokásos gentleman agreement keretében megalkudtak, hogy Hockenheim két évente elvállalja az egyébként – bármilyen hihetetlen – tuti veszteséget „termelő” nagydíj-rendezést, de tovább már ők sem akarják. Jöttek a nagy ötletek, persze, hogy vissza kellene vinni a futamot a régi Nürburgringre, a Nordschleifére, és ez a Libertynek is tetszene, ám ott olyan mérvű átalakításokat kellene végrehajtani, hogy az euró-százmilliók előteremtésén túl tisztában kell lenni azzal is, hogy a pálya nagy mértékben megváltozna, tehát nem „régi Nürburgring” lenne az sem, hanem voltaképpen új… Felvettem, hogy az állam nem áldozna-e a futamra, mire az a felelet jött, hogy ugyan már, Baden-Württemberg tartományban a zöldek uralkodnak, utálják az autóversenyt, mindenhová virágot ültetnének legszívesebben.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Ebédidőben még állítgattak a Merciken, de továbbra sem az Ezüstnyilak a leggyorsabbak © Méhes Károly

Amikor Stroll elsiett mellettünk, Surányi Gézával arról elmélkedünk, hogy a kedves papa tényleg megveszi-e a Force Indiát (Lance karácsonykor kibontja a fa alatt csomagot, majd felkiált: Nahát, egy Force India! Mindig erre vágytam!), de mire este hazaérek, már úgy áll a dolog, hogy a GP3-as Nyikita Mazepin szintén milliárdos apukája lesz a vevő. Itt jegyzem meg, hogy nekünk, magyaroknak meg csak Palvin Barbi jut F1-es szinten, aki megint Hamiltonnal díszelgett egy még csütörtöki gálán.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Pérez a Force Indiával - vajon kié lesz a csapat (és milyen néven)? © Méhes Károly

De vissza a paddockba, ahol ezúttal is nagy örömmel találkozom Bolgár Ivánnal, aki az első, 1986-os Magyar Nagydíj óta van jelen verseny-biztonsági munkatársként. Könyvet lehetne írni az emlékeiből; azt nem is kell mondani, hogy „anno” minden más volt, nem rohantak ennyire a pilóták ’86-ban, mint manapság. Nem csoda, ha több száz aláírást begyűjtött az évek alatt, amiről ezt meséli:

– Tudom, hogy a kollégáim egy kicsit meg is szólnak ezért, hogy ezért jövök ide, hogy autogramokat kérjek. Persze, ezért is, de igazából van egy tervem, még hozzá az, hogy ha majd két év múlva végképp visszavonulok, a dedikált fotókból csinálok egy nagy albumot, és elárverezem valamelyik gyerekkórház javára.

Remélem, lesz rá egy bőkezű vevő, hanem is a Stroll- vagy Mazepin-papára gondolok…

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Bolgár Iván már az 1986-os Magyar Nagydíjon is ott volt © Méhes Károly

Az első szabadedzést már a szokásos gyilkos hőségben futják, és a másodikra sem enyhül a meleg, hiába, hogy eléggé beborult. Bottas jól látta tegnap, hogy a Mercedesnek gondjai lesznek a magyar pályán a Ferrari és a Red Bull ellen – ki is kaptak mindkétszer.

A célegyenes melleti fő lelátón már nálunk is kialakult a Naracssárga Szektor, vagyis itt vannak a Verstappen-hívek, akik akárhányszor Max elhúz előttük, hangos rivalgásban törnek ki. Bár a kerítésen lóg dán, sőt mexikói zászló is, Magnussen és Pérez fan-jei csöndesebben drukkoltak, legalábbis eddig.

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Sebastian Vettel volt a leggyorsabb a nap végére, új körrekorddal © Méhes Károly