Jubileumi az idei F1-es Brit Nagydíj, ugyanis 1948-ban rendeztek itt első ízben futamot, már az új formula kiírása alapján. Aztán 1950-ben az első hivatalos Forma-1-es világbajnoki versenyre is itt került sor május 13-án.
Home of the British Motorsport – hirdeti Silverstone szlogenje, amivel annak ellenére nehéz lenne vitatkozni, hogy nyilván 1948 előtt is voltak (Brooklandsben és Donningtonban), ám a F1 létrejötte óta valóban a northamtoni pályán rendezték a legtöbbször a Brit Nagydíjat.
A volt Royal Air Force reptéren egyébként a legelső évben, vagyis 1948-ban még úgy tudtak versenyezni, hogy a Hadügyminisztérium külön engedélyére volt hozzá szükség, mivel három évvel a II. Világháború után még aktívan használták harci repülőtérként is.
Ezen az októberi napon szép mezőny gyűlt össze, Maseratik, Talbot-k, ERA-k (English Racing Automobiles) és egy Alfa Romeo képviseletével, majd ahogy az a leendő F1-es bajnokság első éveiben is jellemző volt, az olasz autók taroltak. A pole-t Louis Chiron még egy Talbot-val szerezte meg, de az első két helyen Luigi Villoresi és Alberto Ascari már Maseratival végzett, igaz, hogy a hazaiak örömére egy ERA végzett 3-ként, egy bizonyos Bob Gerarddal a kormányánál. Tipikusan vegyes mezőny volt ez: sok, már a háború előtt is vitézkedő pilótával, mint maga Chiron vagy Villoresi, azt Graffenried, Étancelin vagy Bira herceg, de már itt voltak a jelen és jövő nagyságai: elsősorban Ascari, de Salvadori és Parnell is.
Aztán jött a Forma-1 történetének nyitófutama VI. György király jelenlétében – és Silverstone annak ellenére máig megmaradt a versenynaptárban, hogy az 1960-as, 1970-es években Brands Hatch-csel kellett osztoznia a futamon, majd Bernie Ecclestone angol létére azzal fenyegette a pálya tulajdonosait a 2000-es évek elejétől fogva, ha nem modernizálnak, nem fejlesztik a pálya környéki infrastruktúrát, elbúcsúzhatnak a Grand Prix-től.
Lényeg a lényeg, hogy Silverstone megérte a 70. születésnapját. Ha visszatekintünk az itteni nagy F1-es futamokra, és végén kezdjük, egy név ugrik a szemünk elé: Lewis Hamiltoné. A négyszeres nyert az utóbbi 4 évben, plusz 2008-ban is, vagyis ötszörös győztes – de ezzel nem egyedül csúcstartó, mivel Alain Prost is ugyanannyiszor nyert itt 1983 ás 1993 között.
Érdekes egyébként, hogy a hazai pilóták milyen jól teljesítettek a pályán: Jim Clark és Nigel Mansell 3-szor, Jackie Stewart és David Coulthard 2-szer, Peter Collins, James Hunt, John Watson, Damon Hill és Johnny Herbert pedig 1-1-szer nyert itt, no meg Hamilton, mint mondtuk, 5-ször.
Történelmi futam volt rögtön a második hivatalos F1-es Grand Prix 1951-ben, ugyanis a Scuderia Ferrari itt szerezte meg első győzelmét az argentin Froilan Gonzalezzel a volán mögött, és különös módon a Pampák Bikája ismételni is tudott, mivel az 1954-es futamon is ő lett az első. Enzo Ferrari ekkor, az első siker hírére mondta, hogy „Most öltem meg az anyámat”, amivel az Alfák legyőzésére célzott. De itt nyert először Frank Williams is 1979-ben, tíz évnyu küszködés után érve révbe, a veterán Clay Regazzoninak köszönhetően. Ahogy mesélte:
- Aznap, amikor már elcsöndesedett a paddock, csak ültünk a tábori székeken egy kis pezsgő mellett, néztük a naplamentét és nem akaródzott ott hagyni a pályát, ennek feledhetetlen napnak a helyszínét!
Különös véleltlen, hogy 1997-ben a csapat ugyanitt ünneplehette a 100. GP-sikerét (Jacques Villeneuve nyert) - elképzelhető, milyen érzésekkel készülődnek idén a Brit Nagydíjra...
Silverstone másik érdekessége, hogy az évtizedek során lassan a F1 „Szilikon-völgyévé” nőtte ki a magát. A pálya közvetlen szomszédságában van a brit csapatok fellegvára, de még a papíron nem angol istállók (Red Bull, Mercedes) is székelnek voltaképp, az osztrákok Milton Keynes-ben, a Mercedes pedig Brackley-ben. De a pályához legközelebb a volt Jordan, ma Force India lakik, konkrétan a főbejárattal szemben, a címük is ez: Silverstone. A szomszédságban van a Renault angliai bázisa Enstone-ban, és igazából nincs messze a Williams sem Grove-ban.
Egyszóval, 70 év az 70 év – komoly múlt, van mire emlékezni, és persze bizakodni, hogy még sokáig tart.
Utolsó kommentek