A Ferrari nélkül nincs Forma-1, ez az egyetlen csapat, amelyik a világverseny kezdete, tehát 1950 óta ott van rajtrácson. Szurkolói tábora világszerte a legnagyobb, a tifosi rendíthetetlenül csápol a csapat mellett, ha őrajtuk múlna, minden évben a Scuderia lenne az első. De ez nem így van, mert az utolsó bajnokságot 2007-ben nyerték. És idén is már csoda kell történjen ahhoz, hogy Vettel legyen a bajnok.Bár a Ferrari a legtöbb bajnokságot nyerte a Forma-1 69 éve alatt, 15 egyéni és 16 konstruktőri, ez nem olyan sok az évek számát tekintve – és pláne, ha számba vesszük, hányszor bukták el az elsőséget, holott simán nyerhettek volna.
Az első ilyen 1959-ben volt, amikor az angol Tony Brooks simán nyerhetett volna, de néhány apró momentum ellene dolgozott. Brooks pechére törölték a Belga Nagydíjat, Angliába meg az olaszországi sztrájkok miatt nem jutott el a Ferrari, úgyhogy itt sem tudott pontokat gyűjteni. Aztán az utolsó, minden eldöntő versenyen, a Sebringben rendezett USA Nagydíjon a startnál épp Brooks csapattársa, Wolfgang von Trips hátulról kicsit megtolta az előtte álló Ferrarit. Brooks (végzett fogorvos) aggódott, hogy valami megsérülhetett a kocsin, ezért a boxba hajtott egy ellenőrzésre, ahol kiderült, semmi baja nincs.– Az élet Isten adománya, amit az embernek nincs joga kockára tenni – mondta utóbb. – Háborúban persze más a helyzet, de az autóverseny csak egy sport. Ezért döntöttem úgy, hogy nem akarom feleslegesen kockáztatni az életemet.
És hogy vajon Enzo Ferrari mit szólt ehhez a szemlélethez?
– Azt hiszem, nem volt tőle boldog, és valószínűleg nem értette, mi esett belém. De meg kell mondjam, egy szóval sem rótt meg érte.
Ugyanis Brooks az önkéntes boxlátogatás után csak 3. lett, ami nem volt elég a bajnoksághoz.
John Surtees ugyan megnyerte a Scuderiának az 1964-es vb-t, de egyet el is vesztettek. 1965-ben nem sikerült a címvédés, és már csak egy győzelem várt rá, az 1966-os Belga Nagydíjon. Azonban ez volt Surtees hattyúdala Maranellóban. Addigra végzetesen megromlott a viszonya Eugenio Dragoni sportigazgatóval, és miután Le Mans-ban összevesztek, Surtees elvágtatott Maranellóba, ahol személyesen közölte Enzo Ferrarival, hogy távozik a csapattól. A Cooper-Maserati azonnal leszerződtette…
Sokan úgy tartják, hogy ez a szakítás neki és a Ferrarinak az 1966-os bajnokságába került. Ő is tudja, mert manapság erről így beszél: - Hibáztunk mindketten, Ferrari is, én is. És ezért csúnyán megfizettünk, Ferrari is, én is.
1976-ban a címvédő Niki Lauda utcahosszal vezette a bajnokságot, amikor balesetet szenvedett a Német Nagydíj 2. körében, a Nürburgringen. Bár a csodával határos módon 42 nap múlva már megint versenyzett, mégis elbukta a bajnokságot James Hunttal szemben, mindössze egyetlen ponttal. Sokak szerint Enzo Ferrari szúrta el a bajnoki címet Lauda távollétében, mivel az Osztrák Nagydíjon nem indította Clay Regazzonit, aki ponto(ka)t rabolhatott volna Hunttól, Hollandiában pedig második számú pilótát állíthatott versenybe, ugyanilyen megfontolásból.
1985-ben Michele Alboreto járta meg, holott a nyár derekán már tetemes előnye volt az összetettben Alain Prosttal szemben – mégis a francia lett a bajnok. Miért? Maranellóban a fejlesztés hevében egy sereg hibás döntés született. Többek között lecserélték a turbó-beszállítót, és ez végzetesnek bizonyult. Ahelyett, hogy javult volna a teljesítmény, a Ferrari egyre haloványabb teljesítményt nyújtott, a „csodaturbó” az osztrák futam után folyamatosan elromlott. Mint az október 6-i Európa Nagydíjon, Brands Hatchben is, ahol Alboretonak nagy lángcsóvát húzva kellett a boxba vonulnia, és feladnia a küzdelmet. Az olasz felállt a lángolva guruló Ferrari pilótaüléséből, hogy bármikor kiugorhasson. Később szomorúan csak ennyit tett hozzá a történtekhez:
– Legalább látványosságnak nem volt utolsó…
Enzo maga is belátta, hogy hibázott: - Bocsánatot kell kérnem Alboretótól az elpackázott bajnoki cím miatt!
Felipe Massa legjobb éve a 2008-as volt, amikor még úgy is világbajnoknak érezhette magát 37 másodpercig, hogy a Ferrari korábban már „gondoskodott” róla, hogy ne nyerhessen. A Magyar Nagydíjon utcahosszal vezetett, amikor 3 körrel a cél előtt eldurrant a motorja, majd néhány héttel később a Szingapúri Nagydíjon baltázták el a boxkiállást a versenyben vezető brazilnál: úgy adtak neki szabad jelzést, hogy még nem fejeződött be a tankolás, ezért Massa a benzinadagoló-csövet letépve rontott ki a boxutcába, de ezzel vége is volt a versenyének…
2010-ben Fernando Alonso szinte a lehetetlent vitte végbe azzal, hogy az utolsó futam előtt bajnokesélyesként érkezett az Emirátusi Nagydíjra, és voltaképp egy 5. hellyel meglett volna az elsőség. Azonban a Ferrari biztonságra ment, letekerte a motorteljesítményt, így Alonso, egy szinté rosszul kiszámított boxlátogatás után visszatérve a verseny hátralévő részében nem tudta megelőzni Vitalij Petrovot!
2017-ben nagyon úgy nézett ki, hogy annyi év után a Ferrari nyerni tud a Mercedes ellen, ám a nyári szünet utánra elfogyott a szufla. Vettel alatt bagatell hibák (elromló gyertya…) miatt többször is lerobbant az autó, és Hamilton simán nyerte 4. bajnoki címét.
Idén még inkább úgy nézett ki, hogy fordul a kocka: a 2018-as Ferrari egyértelműen gyorsabb volt a szezon első felében, mint a Mercedes. Vettel nyert is egy csomó versenyt – de hibázott is, amit Hamilton nem tett meg. A bajnokság utolsó negyedét 40 pontos hátránnyal várja.
Innen szép nyerni?
Utolsó kommentek