Méhcsípések az első Magyar Nagydíjon

Egy Forma-1-es verseny megszervezésénél elsődleges fontosságú a biztonság – és ennek részeként az egészségügyi ellátás. Dr. Nemes György főorvos kapta a feladatot, hogy az 1986-os, első Magyar Nagydíjra mindezt összehozza. Van mire visszaemlékeznie!

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

A 85 éves dr. Nemes Györggyel első ízben szentendrei rendelésén találkoztam © Kulcsár Enikő 

Hogyan került a Forma-1-es futam közelébe?

1956-ban a Baross úti Sebészeti Klinikán voltam sebészet gyakorlaton, és a mentésben sérült ellátásban - már amennyire egy negyedévestől telik - segédkeztem. Valószínűleg ott jött meg a kedvem a traumatológiához. Végzés után Győrbe vezényeltek, de aztán a budapesti Bajcsy Kórházba Mester Endre professzor keze alatt dolgoztam, ott szakvizsgáztam sebészetből. 1962-ben kerültem az Országos Baleseti Intézetbe, ahol aztán majdnem harminc évet eltöltöttem, többek között az idegsebészeten, ortopédián is. Onnan mehettem ki két évre Angliába 1972/73-ban, ami akkor nagyon nagydolognak számított. Így persze rákényszerültem az angol, legalábbis kórházi szintű, megtanulására. Dióhéjban ennyit a múltról - és akkor most térek rá a Forma-1-re. Mindez azért bizonyult jónak az én esetemben, mert olyan embert kerestek, aki traumatológus, az autózáshoz van valami vonzalma (mindkét disszertációmat gépkocsiban való sérülésekről írtam), ráadásul az Autóklub orvosi bizottságának voltam az elnöke, tud angolul és az autóversenyzésbe is belekóstoltam. És mivel Balogh Tibor, az Autóklub elnöke volt az egész verseny főszervezője, ő lecsapott rám. Így kerültem bele a csapatba 1985 őszén.

Miképp zajlottak ezek a hetek, hónapok 1985/86 telén, tavaszán?

Nagyon feszített volt a tempó. Minden héten tartottunk egy értekezlet. Ilyen nagy projekteknél vannak olyan szabályok - az űrhajózásból származnak -, hogy úgy kell elindítani a feladatban részt vevő különböző csoportokat, hogy a végén egyszerre végezzenek. Tehát nem lehet olyan, hogy az egészségügyi blokk készen van, miközben meg a pálya sehol... Ezt Balogh Tibor nagyon ügyesen összehangolta.

Kaptam egy ránk is vonatkozó szabálykönyvet, fordításban, azt elolvastam. Sok hülyeség szerepelt benne, például emlékszem az „ürgelyuk-fúró szett”-re. Miután én Angliában dolgoztam, tudtam, hogy ez miből keletkezett, a koponyafúró- műszerkészlet „beceneve”. Vagy kell „babzsák”, állt a szövegben – ami viszont igazából a vákuum-matrac volt. Mondtam is, hogy kérem az eredeti angolt, azzal többre megyek, mert értem. Egy ilyen szövegnél a legjobb, ha orvos fordítja, mert tudja, miről van szó.

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Dr. Nemes György, dr. Éles Anna és a FIA legendás főorvosa, Sid Watkins prof © Viola Tamás

Mik voltak a fő feladatai?

Természetesen a pályán lévő kórház építésének tervezése, felügyelete, és a teljes egészségügyi ellátás, mentés megszervezése. És ez rengeteg kisebb-nagyobb, előre sosem látható gonddal járt. Az épület több helyiséges volt, fektetővel, kisműtővel továbbá mobil röntgent vittünk ki, vért is tároltunk – még Ecclestone is azt mondta, hogy ilyet sehol sem látott addig, nem volt szokás „ az egész funkcióra tervezett, a későbbi pályáknak mintául szolgál”. Valószínű, hogy a nagy igyekezetben még kicsit túl is mentünk a szükséges intézkedéseken. Az egész pályán csak nálunk volt légkondicionálás. Még a sajtóteremben sem, volt is miatta panaszkodás. Persze, a mi légkondink sem volt egy sima ügy, mert akkoriban ilyesmit alig lehetett kapni. Végül én jártam utána a jászberényi Lehel Hűtőgépgyárban. Ők leszállítottak ezeket, de akkor meg a beszereléssel adódtak gondok, mert a hungaroringi szakik közül senki sem értett hozzá, végül a Traumatológiai Intézetből jöttek ki  a műszakiak és állították be. De nagyon jó, hogy volt, mert Frank Williamsnek azon a tavaszon volt a balesete, és hozzánk hozták át naponta kétszer tornáztatni, mégiscsak kellemesebb volt a hűtött helyiségben, mint odaát, a 35 fokban.Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Gondolom, különös körültekintést igényelt a mentés ellátása.

Azt kérték, hogy ne a hivatalos mentőszolgálatot használjuk, mert meg fognak támadni, hogy elvonunk 15 mentőkocsit és a hozzá tartozó személyzetet a lakosságtól. Így aztán elkezdtem másutt érdeklődni. Kiderült például, hogy a Csepeli Vasmű kórházának volt egy mentője, de nem egy szuper, a BM-nek volt egy Mercedese a fejesek számára, és még néhány vidéki kórházban is akadt egy- egy. Ennek ellenére nem lehetett kihagyni a Magyar Mentőszolgálatot, mert 16 mentő kellett, többek között a nézőtérre is, mind a 7 szektorba. Mindenhol volt sátorban vagy konténerben önkéntes orvos, nővér is, akiket Salgótarjántól Békéscsabáig szedtem össze, hogy ne csapoljuk meg nagyon a budapesti normál ellátást. Én jelöltem ki a mentők helyét is, hogy azért ne a kanyarral szemben álljanak, mert egy belesetnél akkor rögtön a mentőt találnák el… Mondjuk, amikor megjelentek a Nysa mentők, csendes kuncogás volt a reakció, de hát mondtam, itt nincs más, nem tudunk mit csinálni. Viszont 1987-re kérésemre dr. Bence Béla az OMSz főigazgatója segített és a pályamentők már mind Mercedesek voltak, de Watkins prof még ezekre is azt mondta viccesen, hogy egy múzeum összejönne belőlük, hiszen a többségük levetett, használt nyugati gép volt.

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

A másik eset volt a 100 hordágyas rendelésem: lábas hordágyak, tehát feküdni is lehetett rajtuk. Van 7 szektor, mindenhová letettünk 5 hordágyat, és bent a raktárban tartottuk a többit. Arra, hogy kifogunk valami nagy balesetet, annak megvolt az elméleti esélye. Viszont: repülőbemutató volt a futam előtt, és az én fóbiám az volt, mi lesz, ha itt történik valami baj… Ha egy repülő bezuhan a nézők közé, hát ott nagy tarolás lesz. Már láttam magam előtt a Stern címlapját, hozzá a szöveggel, hogy „Kommunista országban még hordágy sincs!”. Továbbá vettem egy csomó tőrt, méghozzá azért, ha egy balesetkor véletlenül elromlik, megsérül a Forma 1-es pilóta biztonsági övét kioldó csat, akkor a személyzet egyszerűen el tudja vágni a tőrrel. A Skálába mentem el, ahol megvettem az összes létező tőrt. De mögöttem egy vadász kinézetű pasas elkezdett méltatlankodni, hogy mi ez, biztos valami tömeggyilkosságra készülök! Máig megvan egy ezekből a tőrökből.Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Kik ellenőrizték, látták el tanácsokkal?

A verseny előtt jött egy ellenőrzés a FIA részéről. Egy francia szakértő látta a pálya mini-kórházát már a tavasszal, mert nagyon hamar állt, sokkal előbb, mint a főépület. Ez a szakértő nézte meg a háttérkórházat is, vagyis Budapesten a Traumatológiai Intézetet. Itt is volt egy kis fejtörés, mert abban az időben még nem helikopter leszálló, ha ne adj’ isten súlyos sérültet hozna a pályáról. Hát, mit lehetne tenni? A közeli Fiumiei úti temető bejárata mögött van egy nagy térség, ami erre alkalmas lett volna, de elvetettük. Belegondolok, mit szólt volna szegény sérült pilóta, ha azt veszi észre, hogy egyenesen egy temetőbe szállították… A másik opció a szemközti, akkori ügetőpálya lett. Ezzel is gond volt, mert egyrészt a lovak rettegtek a helikopter-zajtól, és lévén hétvége, itt is versenyek lettek volna. Végül is ez a változat nyert, különböző szigorú kikötésekkel, bár azt hiszem, végül is sosem használtuk az ügetőt, később pedig már a fontosabb egészségügyi intézményekben is kiépítették a biztonságos landoló helyeket.

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Az első versenyen, a próbának számító, júniusi Béke Barátság Kupa előtt pár nappal még nem volt – a távolról kiépített - vízhasználati engedélyünk. Olyan szerencsém volt, hogy az akkori KÖJÁL egyik vezetőjét operáltuk, és végül az ő közbenjárására kaptuk meg az engedélyt.

Vagy megtörtént az is, hogy a BM-től valamiféle főemberek be akartak települni a kórházba, mert az elég jó helyen áll. Szerencsére eszembe jutott, hogy a Vöröskeresztnek van egy rendelkezése, hogy egészségügyi intézménybe nem lehet fegyvert bevinni. Úgyhogy erre hivatkozva végül sikerült elhárítani a „vendégeskedésüket”, eltakarodtak a főépület másik felére.

Az első Magyar Nagydíjon voltaképp semmi komolyabb gond nem volt. Vagy mégis?

Csak olyan apróságok, amiknek a Forma-1-hez tényleg semmi köze nem volt. A környező szőlőkkel azért volt baj, mert augusztusban rengeteg darázs jött, és megcsípték a nézőket, akik közül sokat el kellett látni. Napszúrás is rengeteg volt. Aztán volt olyan, hogy egy Wartburg, aminek valahogy kiengedett a kézifékje, elkezdett gurulni a dombtetőről, és egy kempingező család bográcsozását letarolta, de szerencsére itt sem lett baja senkinek. De akadt olyan is, hogy egy nővérhez odament valaki azzal, hogy kellene neki „esemény” utáni tabletta, méghozzá sürgősen. Hát erre, legalábbis az első alkalommal, nem voltunk felkészülve. Azért a nővér megkérdezte az illető hölgytől, hogy itt, ahol kétszázezer ember táborozik, hol történt az „esemény”? És nyilván ott voltak a részegek, akik okoztak gondot jócskán. Összességében, napi kétszáz ilyen-olyan sérültet láttunk el, ami azért komoly művelet. Ami a pilótákat illeti, nálunk zajlott a testsúly mérése, ami megint kalamajkát jelentett, mert itthon még nem volt olyan személymérleg, ami papíron kiadja a mért súlyt. A hódmezővásárhelyi Mérleggyárral én felvettem a kapcsolatot, és néhány egyeztetés után csináltak egy „mázsát”, ami kiadta a papírt. Azt hiszem ez volt az első ilyen szerkezet Magyarországon. De a versenyzőkkel vagy csapattagokkal semmi gond nem volt, talán egyszer-kétszer valami hasmenés, kisebb sérülés.

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Ayrton Senna az első futamon még egy Zsigulival körbement a Hungaroringen

A hírességek közül kikkel került jó kapcsolatba?

Akivel a legjobb kapcsolatom volt, az a Senna. Ő többször is jött privát titokban tartott tesztre, és egyszer Olaszországból hívott fel, és külön megkért, hogy legyek kint a teszten. Ismertek engem, mert én is ott voltam a briefingeken. És nagyon jóba lettem Ecclestone-nal, segítettem is egy rokonának, beajánlottam a Pető Intézetbe. Ezt nagyra értékelte és respektálta, és amikor Frank Williams balesete után néhány hónappal Londonban összeült egy nemzetközi konzílium, hogy mit lehetne mégis tenni, oda engem is meghívott. Meg is érkeztem, és ahogy meghagyta, a reptérről taxival mentem a Hyde Park melletti irodájához, de nem volt nálam szinte semmi pénz. Úgyhogy szóltam a sofőrnek, várjon, mert felszaladok a viteldíjért. Ott állt Ecclestone, mondta, de jó, hogy megjöttem, mire én: szintén örülök, de kéne egy kis pénz, kifizetni a taxit. Erre benyúlt a zsebébe, és egy marék papírpénzt a markomba nyomott, hogy intézkedjek!

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Vizsgálat a pályán felépített kiskórházban © Viola Tamás

0 Tovább

Mick Schumacher a Ferrarié

Mától Mick Schumacher a Ferrari Drivers Academy tagja. Az olaszok nem panaszkodhatnak, a „mezőnyben” már van Fittipaldi (Enzo) és egy Alesi (Giulio) is. De tény, hogy Michael Schumacher fia a legnagyobb „fogásuk”.

Mick Schumacher Michael Schumacher Ferrari

Közel a Ferrarihoz: Mick és Kimi Räikkönen a finn monzai pole-ja után  © Ferrari

Amikor kis híján 20 éve, 1999. március 22-én megszületett, édesapja, Michael Schuamcher már a 4. évadát kezdte meg a Scuderia Ferrari versenyzőjeként. Addigra a Benettonnal már kétszeres világbajnok (1995/96) a Ferrarinál is szép eredményeket ért el: az első három évében, 1996-97-98-ban összesen 14-szer nyert és kétszer 2. lett a bajnokságban, noha az 1997-es ezüstérmét visszavonta a FIA.

Az 1999-es évnek is nagy esélyesként vágott neki, és bár a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon kiesett, két héttel nagyon örülhetett, mivel Gina lánya után megszületett fia, Mick.

Mick Schumacher Michael Schumacher Ferrari

Michael Schumacher első ferraris győzelme a 1996-os Spanyol GP-n © ICN

Aki, íme, két évtizeddel később nem csak abban lép apja nyomdokába, hogy versenyző lett, hanem immár a Ferrari kispadján ülhet.

A kis Schumi ázsiója az utóbbi háromnegyed évben ugrott meg, amikor is a 2018-as szezon derekán szinte megtáltosodott, és egyik győzelmet a másik után aratva magabiztosan szerezte meg a Forma-3-as bajnoki címet. Szinte azonnal a F2-be avanzsált, annak a Prema csapatnak lett a pilótája, amelynél 2017-ben Chales Leclerc lett bajnok – és aki már a Ferrari F1-es versenyzője idéntől. És most, még a szezon kezdete előtt, már Mick is a Ferrarié.

Mivel Toto Wolff és a Mercedes is többször jelezte, hogy szívesen látnák Schumachert a csapat utánpótlás-csapatában, élek a gyanúperrel, hogy a Ferrari ezért is lépett ilyen hamar.

Mick Schumacher Michael Schumacher Ferrari

Egy újabb jellegzetes sárga sisak: lesz belőle legadás?  © Kulcsár Enikő

Ugyanis élénken emlékszem rá, hogy a Ferrari F10 bemutatóján, 2010 februárjában, a fioranói pályán a cég akkori elnöke, Luca di Montezemolo arcáról lefagyott a mosoly, amikor egyszer csak arról kérdezték, mit szól ahhoz, hogy Michael Schumacher a Mercedesszel tér vissza. Montezemolo akkor szinte remegő hangon vallotta be, álmatlan éjszakái vannak Schumi mercedes szerződése miatt, úgy érezte, valamit nagyon elszúrt…

Nos, a Ferrari mostani vezetése nem akart ugyanebbe a hibába esni, és időben lecsapott Mickre, aki gyakorlatilag hazatér, hiszen születése óta ismerik ő, és ő is ismer mindenkit Maranellóban.

Mick Schumacher Michael Schumacher Ferrari

Mick Schumacher a 2017-es hungaroringi teszten a szerzővel © Kulcsár Enikő

Ahogy a frissen kinevezett sportigazgató, Mattia Binotto mondta:

– Egy olyasvalakinek, mint én, aki a világra jötte óta ismerem, nagyon öröm a csapatban üdvözölni miket, de természetesen a választás tehetsége, emberi és szakmai kvalitásai miatt esett rá.

Mint ahogy évtizedek óta minden pilótára, aki a Ferrarihoz szerződik, Mickre is igaz, hogy e megtiszteltetés egyben hatalmas feladat és teher is. A 20 éves németnek első menetben meg kell állnia a helyét a F2-ben. Ha ez többé-kevésbé sikerül, például legalább nyer majd versenyeket, akkor a Ferrari is láthatja, jó „lóra” tett, és ha nem is 2020-ban, de talán már 2021-ben tovább segítheti a F1-be, mint tették a korábbi akadémiai tagokkal, Leclerc-kel és Giovinazzival. Más kérdés, mi lesz akkor, ha esetleg Mick fejlődése megtorpan, vagy legalább is az eredmények elmaradnak a várakozásoktól.

Mert jelenleg ebből van a legtöbb: a várakozásból. Vagyis az elvárásból.

Mick Schumacher Michael Schumacher Ferrari

Micknek idén, 2019-ben egyelőre a Forma-2-ben kell bizonyítania   © Kulcsár Enikő

0 Tovább

The Man Who Got Kimi Talking

I caught up with Kari Hotakainen, the author of Kimi Räikkönen’s new authorised biography, to talk about why he decided to jump into the strange world of Formula 1 and how he got the normally taciturn World Champion to open up about his life.

Kari Hotokainen Kimi Räikkönen

Were you always an F1 fan? Kimi fan?
I’m not a F1 fan at all. Of course, I have seen some races over the years, and I know about Finland’s long history in F1, including drivers such as Keke Rosberg, Mika Häkkinen and Mika Salo. I wouldn’t say I was a fan of Kimi, but I always liked him before I got this opportunity to work with him on the book.

How is Kimi perceived in Finland?
As a quiet man who drives fast cars. A man who drinks a lot on his holidays. A man of few words, who doesn’t like giving interviews. Almost mute. These are the common views about him. His image is very narrow, because he gives so little material in his short interviews. He is perhaps the only celebrity in Finland who hasn’t given any personal interviews about his private life.

Kari Hotokainen Kimi Räikkönen

Young Kimi in 2001 as debutant driver at Sauber   © K. Méhes 

How did the idea for the book come about?
The idea was mine. I wanted to write about something else for a change. I wanted to jump into a strange world. When I first made contact with Kimi’s people, I made it clear that I knew very little about Formula 1, but something about people. My purpose was to make a book about a person in Formula 1, not Formula 1 itself.

How did you approach the writing?
I felt that I must write straight, honest lines. The person was the method. I needed to remind myself all the time that I’m writing about a living person, not about a fictional character like in most of my 36-year writing career.

How often did you meet Kimi personally? How did you find him?
I met him about seven times, in his home in Switzerland and also in his summer home in Finland. I travelled with him to Malaysia and to Barcelona for winter testing. Away from the track, he is a totally different person: very funny, talkative and with great sense of humour, often dark and dry. He is also very sensitive. I hope it comes out in the book.

Kari Hotokainen Kimi Räikkönen

Räikkönen spent half a decade at McLaren between 2002-2006   © K. Méhes

Was Kimi’s wife Minttu include into the working process?
Yes, Minttu read everything at the same time as Kimi. Minttu was very helpful and honest, too.

Kimi is famous for saying very little in interviews. Was it different with you? Any off-limits topics?
Yes, luckily. In the beginning, I was afraid of the silence, but when we built some trust between us, everything went smoothly. There were some difficult themes to cover, such as his father’s death. I let him think those things in peace. I told him not to hurry, take your time. And in the end, the words started to flow. The only thing Kimi didn’t want to discuss was his first marriage, which ended in divorce five years ago.

Kari Hotokainen Kimi Räikkönen

Kimi as a family man became even more popular then before    © E. Kulcsár

What was different about writing this book?
Everything. The subject. The non-fiction style. The interviews. And the sense of urgency. When writing fiction, you have time and don’t get asked too much about progress. But this was different. Everyone from the publishing company was asking me when I would be finished. They were excited.

How has the book been received in Finland?
Very well. I’ve spoken to many people who have only read one book in their life, and it was this one. I’m very happy about that.

Kari Hotokainen Kimi Räikkönen

An everage shopping cart in Finland in 2018 © J. Nácsa

0 Tovább

Arrivabene és elődjei

Egyetlen F1-es csapat felé sem nyilvánulnak meg olyan elvárások, mint a Ferrari irányában. Épp ezért itt sportigazgatónak lenni nem egy életbiztosítás, mint most Maurizio Arrivabene is megtapasztalhatta.

Maurizio Arrivabene Ferrari

Négy évet kapott a Ferrari-főnökségtől, nem nyert - most hát mehet © E. Kulcsár

Az utóbbi bő tíz évben a Ferrari nem nyert bajnokságot: utoljára 2007-ben Kimi Räkkönen lett egyéni világelső, a Scuderia pedig 2008-ban. Ez alatt az időszak alatt a Ferrari három sportigazgatót „fogyasztott el”, nevezetesen Stefano Domenicalit, a villámalakítást nyújtó Marco Mattiaccit és Maurizio Arravabenét. Sok közös nincs bennük a pozíciójukon és azon kívül, hogy végül is egyikük irányítása alatt sem lett meg a hőn áhított vb-cím, és ezért előbb-utóbb menniük kellett.

Domenicali az Alonso-korszakban vezette a csapatot – vagy mondhatjuk úgyis, Alonso a Domenicali-korszakban szerepelt a Ferrarinál. Az örökösen hangoztatott „együtt nyerünk, együtt vesztünk” szlogen természetesen igaz, mint minden csapatmunkára, de mégis csak van – legalábbis egy F1-es istállón belül – hierarchia. Egy pilóta „csak” pilóta, akitől egy világbajnok szintjén és a 30-40 millió eurós fizetés mellett elvárható, hogy szinte mindig a tökéletest hozzá. Annak idején Schumacher mondta, hogy „Évente egyszer hibázhatok, az még belefér”, és ezt mindenki el is fogadja. Alonso nagyon jól ment a Ferrarinál, mégis úgy távozott 2014 végén, hogy nem lett világbajnok, és utolsó futamgyőzelme is másfél év távlatában lebegett már akkor (ha tudta volna, hogy öt év múlva is a 2013-as valenciai sikere lesz a végső…!).

Maurizio Arrivabene Ferrari

Domenicali a 2010-es autóbemutatón Maranellóban © E. Kulcsár

Az autók, amiket vezetett, jók voltak ugyan, de sosem olyan jók, mint az akkoriban domináns Red Bullok.

Domenicali, aki a majd’ másfél évtizeden át irányító Jean Todt keze alatt nőtt fel, bele is bukott az Alonso-kudarcba – de persze annyira rossz nem volt, hogy most, öt évvel később ne kezdték volna el rebesgetni, hogy akár vissza is térhet a csapathoz.

Marco Mattiacci rövid vendégszereplését voltaképp értékelni sem lehet, mert szegény mire egyáltalán hozzászokott a gondolathoz, hogy ő a Ferrari F1-es csapatának a főnöke, már lapátra tették. Nem nagy csoda, mert lehet, hogy Mattiacci pompásan tudott autót eladni Kanadában, ahonnan hazahívták, ám a F1-ben nem ez a feladat… Jómagam hallottam pár megnyilatkozását 2014 során, tényleg sokszor úgy tűnt, mint amikor a rossz tanuló felel, mondott mindent, ami az eszébe jutott, de sok alja (vagy teteje) nem volt.

Maurizio Arrivabene Ferrari

Mire megtanultuk, hogyan írja a nevét Mattiacci, már el is tűnt a színről © E. Kulcsár

2014/15 fordulóján volt a Ferrarinál a nagytakarítás. A FIAT csoport elbúcsúzott Luca di Montezemolo elnöktől, aki 1991-től kormányozta a Ferrari céget, és sikert sikerre halmozott. Helyette jött Sergio Marchionne, és már ő volt az, aki Mattiaccit rögvest elzavarta, és megtette sportigazgatónak Maurizio Arrivabenét. Aki immár 25 éve ott sertepertélt a csapat körül, mint a főtámogató Philip Morris embere, tehát lehet mondani, hogy valamiképp a csapat része volt, legalábbis mindenkit ismert, és őt is ismerhette a paddock népe. Felesége, Stefania Bocchi szintén negyedszázada dolgozik a vörösöknél, évek óta sajtós munkakörben.

De ismételten bebizonyosodott, hogy lehet valaki jó valamilyen részterületen, és ez igaz egykori, neves pilótákra is (lásd pl. Alain Prost), egy F1-es istállót irányítani cefetül nehéz feladat. Ráadásul Maranellóban.

Maurizio Arrivabene Ferrari

Ecclestone és Arrivabene még 1999-ban az imolai futamon © K. Méhes

Holott Arrivabenének annyiban feltétlenül szerencséje is volt, hogy 2015-ben jött át Alonso helyére a négyszeres bajnok Sebastian Vettel, aki gyerekkori idolja, Michael Schumacher nyomában szeretette volna (sőt, szeretné) elhódítani a vb-címet Ferrari-színekben is. Már a második versenyén nyert Malajziában, tehát akár úgy tűnhetett, hogy a rémes 2014 után itt a feltámadás. Ami aztán eléggé döcögősre sikeredett, hiszen Vettel ugyan nyert még kétszer az első szezonjában, de 2016 megint győzelem nélkül pergett le. Ráadásul a másik ferraris, egykori és ez ideig utolsó bajnokuk, Kimi Räikkönen érthetetlenül gyengén teljesített.

2017-re azonban összejött egy jobb autó – elvégre mindig ezen múlik, a többi csak duma és magyarázkodás. Vettel megint nagy lelkesedéssel vetette magát a bajnoki címért folyó harcba, és már-már úgy tűnt, tényleg esélyes lehet Lewis Hamilton Mercedese ellen. De a nyári szünet végére elfogyott a lendület – a Belga Nagydíjtól gyakorlatilag labdába sem rúgott a brit-német kombináció ellen. Itt már volt pár olyan felettébb kínos eset, amit Arrivabenének kellett magyaráznia, de ’17-ben még lenyelték a békát, abban a reményben, hogy majd ’18-ban.

Maurizio Arrivabene Ferrari

Az egyiknek sikerül, a másiknak nem: Arrivabene és Toto Wolff 2017-ben © E. Kulcsár

Ami a Ferrari szempontjából tényleg mesésen indult – és minden értelemben tragikusan végződött. Vettel szépen gyűjtögette a győzelmeket, bár egy idő után azt is elkezdték számolni, ha egy-egy hibája miatt nem vesztett volna el rengeteg pontot, miképp is állna a bajnoki tabella. Bakuban, Le Castellet-ben is hibázott, de a legnagyobb csalódás, és valamiképp a szezon fordulópontja a hockenheimi fiaskó lett, amikor az élről csúszott ki – csupán ezzel a balsikerű akcióval 32 pontot bukott (a saját 25-ét és Hamilton +7-et kapott, mivel nyert).

Ráadásul az elnök, Marchionne hirtelen rosszul lett és az aggasztó hírek nyilvánosságra hozatal után két nappal meghalt – a Magyar Nagydíjon már fekete zászló lengett a Ferrari-motohome-on és a csapattagok fekete karszalaggal végezték dolgukat.

És innentől mintha a bajnoki esélyek is a sírba szálltak volna.

Maurizio Arrivabene Ferrari

Sergio Marchionne (jobbra) halála 2018-ban nagyon megviselte az egész Ferrarit © E. Kulcsár 

Vettel ugyan még nyert Spában, ami reménykeltő volt, hogy a formájukat át tudták menteni a második félévre is, ám Monzától kezdve megint jött a fekete leves: további Vettel-hibák és elbaltázott taktikai utasítások.

Arrivabene mindehhez már csak asszisztál. Egyre többször lehetett hallani, hogy a Mattia Binotto műszaki igazgatóval nem éppen szívelhetik egymást, ami egy bajnokságért küzdő csapat szempontjából szintén elég tragikus.

Ráadásul Arrivabene modora, vezetési módszere is kezdte kiverni a biztosítékot több helyen. Az általa elrendelt nyilatkozat-stopp főképp az angol nyelvű médiában okozott felháborodást, mivel a bennfentes olasz zsurnaliszták azért csak-csak megszerezték a maguk kis infóit.

Igazából a január 7-i hivatalos elbocsátó üzenet csak a pecsét volt a hónapok óta szinte tényként kezelt ügyön, hogy Arrivabene megy.

Maurizio Arrivabene Ferrari

Mellettem az utódom: Mattia Binotto veszi át egykori főnöke helyét 2019-től © E. Kulcsár

Emellett forr a Ferrari vezetése, Marchionne halála után felállt új, nagyfőnöki személyek helyzete sem teljesen biztos, úgyhogy Mattia Binotto, a Gestione Sportivo új első emberének a helyzete sem irigylésre méltó. Gyorsan ki is jelentette, politikával nem akar foglalkozni, egy jó autót akar a pilóták feneke alá tenni.

Csakhogy a Ferrarinál a személyi torzsalkodások, a „grande casino”, ahogy valaha még Niki Lauda emlegette a belső viszonyokat, sosem tesznek jót a versenycsapatnak. Már pedig Vettelnek ez lesz az 5. ferraris éve – ami azért fontos, mert a maga idejében Michael Schumacher is az 5. szezonjában lett először bajnok a Cavallo Rampante égisze alatt.

Maurizio Arrivabene Ferrari

Ha lesz is világbajnok Vettel a Ferrarinál, azt Arrivabene távolról figyeli majd © F. Ember

0 Tovább

II. János Pál pápa Ferrari-földön

Évtizedekig járta a mondás, hogy Olaszországban két vallási hely létezik: Vatikán és Maranello. E kettő először 1988-ban, 30 éve találkozott, amikor II. János Pál felkereste Enzo Ferrari székhelyét. Karol Woytilát 40 éve, 1978. október 16-án  választották pápává.Ferrari Enzo Ferrari Maranello II. János PálA Commendatore kapcsolata a vallással, az egyházzal sosem volt különösebben elmélyült. Hogyan is lett volna, amikor saját bevallása szerint legalább 3000 nővel volt intim kapcsolata élete során, és második fia, Piero házasságon kívül született 1945-ben Nina Larditól. De hát mindezt még az emberi gyengeségek számlájára is lehetne írni, amikért, tudjuk, megfelelő megbánás esetén a katolikus egyház megbocsát. Mert különben Ferrari jó kapcsolatot ápolt különböző egyházfiakkal. Ilyen személyiség volt a nemrégiben, 92 évesen elhunyt Don Sergio Montavani, a "pilóták papja", ahogy Modena környékén hívták: egykor, az 1950-es években maga is versenyzett Ferrarival, foga közé fogott rózsafüzérrel; később elképzelhetetlen volt nélküle az imolai vagy monzai futam, emlékművet emelt az elhunyt versenyzők emlékére. És az is közismert tény, hogy 1983 óta, amikor egy Ferrari versenyautó győztesen halad át a célvonalon valamelyik nagydíj végén, a maranellói plébános, elsőként Don Erio Belloi, megkondítja a Reggio Emilia-i kisváros tornyában a harangokat.Ferrari Enzo Ferrari Maranello II. János Pál

De ez a viszony nem volt mindig ilyen felhőtlen. Amikor az 1957-es Mille Miglia-n Alfonso de Portago és a mellette ülő amerikai Eddy Nelson Guidizzolo közelében a tömegbe rohant, és a halálba magukkal rántottak tizennégy nézőt, köztük öt gyereket, az egyház úgy érezte, oda kell hatnia. A L’Osservatore Romano az egész autóversenysport elleni tamádást indított (kétségtelen: alig két évvel korábban történt a 86 halottat követelő Le Mans-i tragédia, és Guidizzolot pár hónappal megelőzően lelete halálát Modenában Eugenio Castellotti). Természetesen kellett egy főkolompos, ez lett Enzo Ferrari. Vatikán Szaturnuszhoz hasonlította, aki tudvalevőleg felfalta a saját gyermekeit – nos, Enzo is így tett a lap szerint, amikor a halálba hajszolta a pilótáit… Kétségtelen, hogy nem lehetett azt állítani, hogy semmiben sem volt igazuk.

 

Ferrari Enzo Ferrari Maranello II. János Pál

Aztán eltelt harminc év, és a viszonyok megváltoztak. 1988-at írtunk, Enzo februárban betöltötte a 90. évét, már valóban öreg és gyenge volt. Talán ezért is érezték úgy egyesek, hogy még megvalósulhatna az a látogatás, ami meghozhatja a Vatikán és Ferrari összeborulását. A pápa a Po-folyó mentén tett látogatást, és Don Galassao Andreoli közvetítése nyomán látogatott el június 4-én tehát Maranellóba. Andreoli atya a közeli Baggiovara plébánosa volt, aki ugyan nem tartozott Ferrari közeli barátai közé, de ő volt a modenai vasmunkások szakszervezetének lelkipásztora…

II. János Pál a fioranói tesztpályára, ahol a Commendatore lakóháza is áll, már egy nyitott, piros, 8 hengertes Ferrari Mondial 3000-essel gördült be, mellette ott volt Agostino Casaroli, a titkára. A fogadásukra felsorakozott helybéliek élén Piero Ferrari állt – a nagy öreg viszont épp lázasan nyomta az ágyat modenai házában. Dél körül a pápa telefonon hívta fel Ferrarit. A beszélgetés természetesen olaszul zajlott, és amennyiben lehet hinni egyes forrásoknak, a lényegét tekintve körülbelül így:

Ferrari Enzo Ferrari Maranello II. János Pál

– Szentatyám, tudom, hogy nem éltem példás katolikus életet, de a magam módján mindig kapcsolatban álltam Istennel - rebegte Enzo.

– Ferrari – felelte erre a Szentatya -, mindannyian vétkezünk, de ha megbánjuk bűneinket, a Mindenható bizonyosan megbocsát. Te sok örömet okoztál autóiddal és pilótáiddal az embereknek. Én most ezért feloldozlak téged.

Lent, az udvaron néhány régi modell mellett az aktuális, Forma-1-es gép várta II. János Pált, és a két akkori versenyző, az olasz Michéle Alboreto és az osztrák Gerhard Berger, aki erre a jeles alkalomra Christina nevű kislányát is magával hozhatta. Wojtyla a maga kedélyes módján mindenkivel eltársalgott és a megáldotta a Kanadai Nagydíjra készülő csapatot (nem sokat használt, mindkettő lerobbant a versenyen…).Ferrari Enzo Ferrari Maranello II. János PálEnzo Ferrari két hónappal később, augusztus 14-én hunyt el.

II. János Pál még hosszan ült Szent Péter trónján. És mintha az élet ismételné magát, csak ezúttal megfordítva: amikor már túl volt a nyolcvanon, Parkinson-kórja egyre inkább elhatalmasodott rajta, a sikerei csúcsán lévő Ferrari istálló küldöttsége ellátogatott a beteg pápához a Vatikánba. Megint ott volt Piero Ferrari, Montezemolo elnök, Jean Todt sportigazgató és természetesen a pilóták: Michael Schumacher, Rubens Barrichello és a tesztelő Luca Badoer is. Egy pompás Ferrari F1-modellel ajándékozták meg a Szentatyát, aki ezúttal is kijelentette, hogy a Ferrari fontos példa, mert megmutatja a küzdés és a munka értelmét a fiataloknak, és egyben örömforrás is a rajongótábor számára. Még a kőkemény Schumacher is azt mondta a vizit után: – Mélyen megindító volt a pápa társaságában lenni. Érezni lehetett, hogy ebben a törékeny, gyenge testben is mekkora erő rejtezik.

Ferrari Enzo Ferrari Maranello II. János Pál

Amikor 2005 februárjában Maranellóban leleplezték az azévi F1-es autót, Montezemolo elnök első mondata az volt, hogy e helyről kívánnak jobbulást II. János Pálnak. Aki azonban nem sokkal később, április 2-án halt meg. 2011-ben előbb boldoggá, majd 2014 áprilisában szentté avatták.

Ferrari Enzo Ferrari Maranello II. János Pál

 

0 Tovább

f1classic

blogavatar

Ami a Formula-1 történetében érdekes, különleges, lenyűgöző és drámai - All you would know about F1's past & present: stories, dramas and excitements.

Utolsó kommentek