Hogyan tovább, Ferrari?

Minden egybe esett: a Magyar Nagydíj szerdáján meghalt Sergio Marchionne, az alig pár nappal korábban lemondott Ferrari-elnök, majd a F1-es csapat nyolc napon belül második csúnya vereségét szenvedte el a Mercedestől. Aztán jött a nyári szünet – de csak látszólag van csönd.

 

Hiába a leggyorsabb autó a SF71H, buta hibák sora miatt egyre nagyobb a hátárányuk a Mercedesszel szemben © Méhes K.

Marchionne a közel négy év alatt, amíg a Ferrari elnöke is volt, kemény és komoly ötletekkel előálló vezetőként vívott ki magának elismerést. Nagyban gondolkodott, amit mi sem jelez jobban, mint hogy lehetett tudni, hogy folyamatosan előre tekintett. A FIAT Chrysler mellé be akart rántani még egy társcéget, és a hírek szerint ez nem más volt, mint a Hyundai – ha ez az üzlet létrejött volna (és még létrejöhet), akkor ez a konglomerátum is lenne akkora, mint a Toyota, a Volkswagen és a Renault-Nissan-Mitsubishi. Jellemző Marchionne súlyára, hogy már lemondása hírére is mintegy 15 százalékot estek a részvények.

 

 

Arrivabene már élvezte Marchionne bizalmát © Méhes K.

Utódja, Louis Camilleri úgy jön a Ferrari élére (vigyázat – csak a Ferrariéra!), hogy előtte sosem vezetett autógyárat, ellenben egy olyan világcég igazgatója volt, mint a Philip Morris, amely vállalat koránt sem mellesleg a Ferrari F1-es csapatának legfőbb szponzora. A garázsában minden esetre ott díszeleg pár Ferrari, úgyhogy ne aggódjanak az érdekeltek. Ugyanis több szempontból sem mindegy az elnök személye, karizmája. Enzo Ferrari óta íratlan szabály, hogy a Ferrari első embere olyan figura kell(ene) legyen, akire a Ferrari-tulajdonosok és –vevők felnézhetnek, afféle útmutatóként tekinthetnek rá. Luca di Montezemolo mindenképp ilyen formátumú vezető volt, míg a boldogult Marchionnéről ez azért nem volt egyértelműen kijelenthető. Tény, hogy az egész konszern elnökeként figyelmének csak egy szelete esett a Ferrarira, ugyanakkor ötletei, víziói – például a Forma-1-es csapatot tekintve – nem mindenkinek tetszettek.

 

Camilleri a Philip Morris vezéreként természetesen jól ismeri a Ferrari F1-es csapatát

Például azt már lehetett tudni, hogy megrendült a bizalma Maurizio Arrivabenében, és terve szerint Mattia Binotto lett volna a csapatfőnök, míg technikai igazgatóként a mindössze 41 éves Laurent Mekies érkezett volna, aki 15 éve még Baumgartner Zsolt versenymérnöke volt a Minardinál, de aztán a FIA egyik fő technikai ellenőreként dolgozott hosszú évekig. Marchionne távoztával ebből valószínűleg csak Mekies szerződtetése válik valóra, hiszen Arrivabene Camilleri beosztottja volt a Philip Morrisnál, és nem csak szakmailag, de a mai napig emberileg is jól kijönnek egymással.

 

 

Kimi Räikkönen lehet, hogy 40 évesen is a Ferrari pilótája lesz © Méhes K.

Mindez új fényt vet a 2019-es pilótafelállásra is. Arrivabene mindig is nagy Kimi-rajongó volt, ami Marchionnéról nem volt elmondható, ezért is kezdte előkészíteni a cserét, vagyis a szuperül teljesítő Charles Leclerc szerződtetését a veterán finn helyére. Most sokkal inkább valószínű, hogy a Räikkönen marad, elvégre Vettelnek is ez a legmegfelelőbb, Kimi pedig ezért a pénzért, amit Maranellóban kasszíroz (12 millió euró) lenyel bármit, mert tudja, máshol már szóba sem állnának vele.

A Camillierit ismerők azt valószínűsítik, hogy a Forma-1-es csapaton belül nem sok változtatást hoz az elnöksége, legalábbis nem az idén.

2007 óta vár a Ferrari az újabb bajnoki címre - összejön-e az idén? © Méhes K.

0 Tovább

Ricciardo: váltás, autón kívül

Amikor Daniel Ricciardo bejelentette, hogy ott hagyja a Red Bullt és átszerződik a Renault-hoz, eléggé hangosan koppantak az állak a földön. Pedig a F1 történetében jó pár alkalommal történt efféle. Hol jól sült el a dolog, hol kevésbé…

 

Daniel Ricciardo idén Kínában és Monacóban is nyert, mégis a Red Bulltól való távozás mellett döntött

Bő negyven évet ugorjunk vissza az időben. 1975 végén Emerson Fittipaldi, immár kétszeres világbajnok, mindenki megrökönyödésére ott hagyta nyerő csapatát, a McLaren, amivel ’74-ben bajnok lett, majd ’75-ben vb-ezüstérmes. És hová ment? Hát ahhoz a Copersucar csapathoz, ami a bátyja, Wilson menedzselt és a brazil cukoripar támogatott pénzzel. Végzetesen rossz döntésnek bizonyult a honfiúi lelkesedés: Emerson többé sosem nyert versenyt, és öt keserves és szégyenteljes év után 1980-ban visszavonult…

 

Emerson Fittipaldi 1976-ban ment át a McLarentől hirtelen váltással a Copersucarhoz

Egy évvel később Jody Scheckter hasonló lépésre szánta el magát. Őt a nyerőképes Tyrrelltől szintén egy vadiúj csapathoz, a Wolf Racinghez csábították el. Walter Wolf osztrák származású kanadai milliárdos fejébe vette, hogy összevásárolja az elérhető legjobb szakembereket új istállójához – pilótának Schecktert nyerte meg. Scheckter meg rögvest első versenyüket, az 1977-es Argentin Nagydíjat, úgyhogy ő bizony nagyon szerencsés kézzel választott. A bajnokságban összesen 3 győzelemmel végül 2. lett – ami tényleg nem rossz egy kezdő alakulattól.

 

Scheckter többek között Monacóban is nyerni tudott az új Wolf csapattal 1977-ben

Ugyanennek az évnek a vége felé Niki Lauda, aki megszerezte a második bajnoki címét a Ferrarinál (Schecktert megelőzve), nem óhajtott tovább sikerei színhelyén, Maranellóban maradni, és elfogadta Bernie Ecclestone ajánlatát, átigazolt a Brabhamhez. Ma Niki már így vélekedik minderről: - Akkor, abban a helyzetben ezt éreztem helyesnek, de visszatekintve természetesen hiba volt, mert a Ferrari sokkal jobb autót épített, mint a Brabham.

 

Lauda világbajnokként a Brabhammel 1978-ban - messze nem volt olyan sikeres, mint a Ferrarival

Alan Jones, aki 1977-ben meglepetésre megnyerte az Osztrák Nagydíjat egy Shadow-val, ami a középmezőnyhöz tartozott, ám a szezon végén egy még sokkal gyengébb alakulathoz állt át, Frank Williams akkor létrehozott csapatához. Jones és a Williams együtt fejlődtek 1978-tól szinte versenyről versenyre, hogy aztán 1980-ban már világbajnokok legyenek együtt.

Egy kicsit előre haladva: Ayrton Senna 1985-1987 között a Lotus versenyzője volt, ahol évente 2-2 futamot nyert, meg összesen 16 pole-t szerzett, úgyhogy semmi nem szólt amellett, hogy távozzon – de mégis megtette. A Honda-motororral együtt átállt a McLarenhez, ahol már első évében, 1988-ban bajnok lett, amit még két elsőség követett.

 

Ayrton Senna a Lotust hagyta ott a McLarenért - neki bejött, rögtön bajnok lett 1988-ban

Szemben vele, nagy ellenfele, Nelson Piquet világbajnokként távozott sértődötten a Williamstől, ráadásul Senna helyére, a Lotushoz. És bizony nagyon megjárta, mert nem hogy a bajnokságért nem volt harcban többé, de a Lotusnál még nyernie sem sikerült.

Alain Prost szintén sértődöttségében fordított hátat a McLarennek 1989 végén, és három vb-címmel a tarsolyában a Ferrarihoz menekült, ahol 1990-ben kis híján bajnok lett (jól járt), de 1991-ben meg olyan gyengén szerepeltek, hogy Alain sértő kijelentései miatt maga a Ferrari rakta ki a szűrét még az év vége előtt (rosszul járt).

Michael Schumacher két benettonos bajnokág után hirtelen úgy gondolta, új kihívásra vágyik, és elfogadta a Ferrari invitálását 1996-tól. Bár egészen 2000-ig tartott, míg maranellói színekben is felért a csúcsra, utána meg sem állt 5 bajnokságig, összesen 72 győzelmet szerzett vörös színben.

 

Schumacher és a Ferrari: korszakot írtak, noha csak az ötödik közös szezonjukban lettek bajnokok

Kissé hülyének nézték Lewis Hamiltont is, amikor 2012-ben a nyerőképes McLarentől egy huszárvágással a még ugyancsak botladozó Mercedes felé vette az irányt. 2013-ban még csak egyszer nyert, épp a Hungaroringen, de 2014-től aztán beindult a mercis gőzhenger, és Hamilton már három bajnoki címnél tart az Ezüstnyilaknál.

És most itt van az újabb világra szóló meglepetés. Ricciardo Red Bull-tanítványként nőtt fel, és kétségtelen, hogy egy jó autóval világbajok lehet belőle. Tény, hogy Max Verstappen mellett úgy érezhette, hogy nem ő az első számú kedvenc, vagyis nem annyira a Red Bulltól akart szabadulni, mint a holland csapattárstól. Szívesen ment volna a Ferrarihoz vagy a Mercedeshez, de mivel mindkét helyen van egy-egy sztárpilóta Vettel és Hamilton személyében, igazából nincs szükség egy Ricciardo féle kaliberre. Nem úgy a Renault-nál, ahol ugyan ott vitézkedik Nico Hülkenberg, aki viszont még dobogón sem állt soha, tehát a franciáknak nem jön rosszul egy sokszoros nagydíj-győztes. Ricciardo annyiban biztos jól választott, hogy a Renault, akárhányszor is jelent meg a F1-ben eddig, mindig nyerő autót épített előbb-utóbb. Most csak az a nagy kérdés, hogy ez már esetleg 2019-ben megtörténhet, vagy az „utóbb” tényleg utóbb jön majd…

 

Ricciardo idén még Red Bull-lal a Renault előtt. De hogyan lesz 2019-ben? 

0 Tovább

Lauda: már rég megkapta az utolsó kenetet

Bár a bécsi Allgemeines Krankenhaus sikeres műtétről adott ki kommünikét, továbbra is „kritikusként” jellemzik Niki Lauda állapotát tüdő-transzplantációja után. A 69 éves osztrák F1-es ikon nyári náthát kapott három hete, de a kór a tüdejét is megtámadta.

 

Niki Lauda tüdő-transzplantáció baleset Nürburgring

Niki Lauda három világbajnoki címet szerzett - 1976-ban kis híján az életét adta a F1-ért

Lauda 1971-ben indult Forma-1-es karrierje a sikerek mellett nem nélkülözte a különböző baleseteket sem. 1973-ban, még a BRM csapat színeiben, a Német Nagydíjon egy karambolban a jobb kezét tört, ezért az osztrák futamon, hazájában rajthoz sem tudott állni.

Immár ferraris világbajnoki címvédőként 1976 tavaszán történt vele egy különös baleset: a Salzburg melletti Hofon épült házának kertjében felborult egy kistraktorral: több bordája is eltörött. Ekkor került kapcsolatba az osztrák sí-válogatott csodadoktorával, Willi Dungllel, aki úgy-ahogy versenyképes állapotba hozta. Lauda el is indult a Spanyol Nagydíjon, ahol heroikusan tartotta magát és végül a 2. helyen ért célba.

 

Niki Lauda tüdő-transzplantáció baleset Nürburgring

Lauda traktor-balesete után a Spanyol Nagydíjon

Ám mindez laza előjáték volt ahhoz képest, ami három hónappal később, 1976 augusztus 1-én várt rá. A bajnokságot toronymagasan vezető osztrák a Német Nagydíj 2. körében, egy kerékcserét követően máig tisztázatlan okok miatt elvesztette uralmát a 22,7 kilométer hosszú pálya Bergwerg (10,5 km) kanyarjában, és a sziklafalnak csapódott Ferrarijával. A drótháló letépte Lauda sisakját, majd a pályára visszasodródó kocsi lángba borult. Negyvenhat másodpercig ült a 800 fokos pokolban, mígnem kollégái, Arturo Merzario, Guy Edwards és Bret Lunger kihúzták a roncsból. Különös módon súlyos törései nem voltak, égési sérülése sem lett volna halálos, ám a hosszú idő alatt belélegzett benzingőz és a lángoló anyagok toxikus gázai miatt főképp a tüdeje roncsolódott, emiatt került életveszélybe. A mannheimi klinikán, ahol a Peter professzor vezette team próbálta megmenteni, egy óvatlan pillanatban egy pap még az utolsó kenetet is feladta az agonizáló bajnoknak. Igazából ez az aktus döntő szereppel bírt, mert a magatehetetlen Niki olyan mérges lett a papra, hogy akkor határozta el végleg: azért sem hal meg! A baleset után 42 nappal pedig ott volt az Olasz Nagydíjon Monzában, és 4. lett.

 

Niki Lauda tüdő-transzplantáció baleset Nürburgring

Lauda Monzában, 42 nappal a nürburgringi dráma után

1976-ban végül egyetlen ponttal elbukta a vb-címet James Hunt ellenében, ám 1977-ben ismét világelső lett. Úgy, hogy például a Spanyol Nagydíjon el sem indult, mert a vasárnap délelőtti bemelegítésen egy bukkanón ugratva elmozdult egyik korábban törött bordája, ami kibírhatatlan fájdalmat okozott.

Lauda 1979 végén váratlanul visszavonult, de 1982-ben visszatért, és 1984-ben harmadszor is világbajnok lett a McLarennel. Utolsó szezonjában, 1985-ben is akadt még egy kis probléma, amikor egy enyhébb ütközéskor a csuklója sérült meg, így a Brands Hatch-ben rendezett Európai Nagydíjat ki kellett hagyja – majd két futammal később végleg visszavonult.

 

Niki Lauda tüdő-transzplantáció baleset Nürburgring

Lauda 1985 végén akasztotta szögre a sisakját végleg

Az azóta eltelt 33 évben többször is kellett apróbb plasztikai műtéteket végrehajtani megégett fején, fülén és szemén. De ennél súlyosabb ügy volt a két vese-transzplantációja: 1997-ben öccsétől, Floriantól, majd 2005-ben leendő második feleségétől Birgittől kapott egy-egy új vesét.

A mostani, még júliusban kezdődő betegsége, ami végül a tüdőátültetéshez vezetett, a műtétet végző dr. Walter Klepetko sebész szerint nem az 1976-os nürburgringi tűzbalesete kései hatása.

 

Niki Lauda tüdő-transzplantáció baleset Nürburgring

Birgit, Lauda második felesége, aki nem csak egy ikerpárral, de előtte még egy vesével is megajándékozta...

0 Tovább

33. Magyar Nagydíj:hatszoros Hamilton

Lewis Hamilton már nem csak pokoli gyors, de nagyon megbízható is. Annyit ad ki magából és a Mercedesből, amennyit kell. Ez most elég volt a hatodik hungaroringi győzelméhez.

 

2018  Magyar Nagydíj Hungaroring Lewis Hamilton

A nagy melegben duplán jól esett a locsolkodás © Méhes K.

Tény, hogy a szombati zápor a kezére játszott, mert addig a szabadedzéseken és a Q1-ben, Q2-ben is erősebb volt a Ferrari. Ám jött az eső, majd távozott, és a végén az állt a pole-ban, aki a felszáradó pályán utoljára tette meg gyors körét – és ez a Hamilton-Bottas páros volt. Ez volt a Ferrari számára első arcul csapás, elvégre azt azért lehet tudni, hogy a magyar pályán előzni nem épp könnyű.

A verseny napja aztán maga lett a pokol. 35 fok, de ez persze nem tántorította el a nézőket attól, hogy ömöljenek a mogyoródi dombokra. Fizikailag lehetett érezni, hogy nagyon sokan vagyunk, mert amikor átsétáltam a SuperGold tribün mögötti részre, ott gyakorlatilag alig lehetett moccanni: nagyon izzadt, ám nagyon jókedvű embertömeg araszolt fel is alá – felteszem, legalábbis az italárusok jó boltot csináltak a hétvégén, mert itt aztán kellett hidratálni. Bezzeg Kiminek elfelejtették betenni a kocsiba a kulacsát, ez is milyen már…

Lehetett itt látni finn Mikulást, valamint felfújható kiwi madárral vonuló új-zélandi drukkert – meg kellett kérdezzem, hogy tényleg csak azért repült-e ide a Föld másik sarkából, hogy Brendon Hartley-nak integessen a tribünről, de megnyugtatott, hogy amúgy is egy közép-európai túrán vesz részt, és ha már errefelé jár, hát kiugrott ide is.

 

2018  Magyar Nagydíj Hungaroring Lewis Hamilton

Még Hartley-rajnogóból is jutott, gumi-kiwivel © Méhes K.

  A paddock népén viszont érződött, hogy nem csak a hungaroringi hőség miatt vannak kifacsarva. Az alig valamivel több, mint egy hónap alatt lezavart 5 nagydíj (június 24-július 29 között tartották a francia, osztrák, brit, német és magyar versenyt) mindenkit kikészített, harcedzett ismerőseim mondák szemüket forgatva, hogy csak legyen vége a futamnak, és eltűnhessenek kicsit pihenni – noha még jön a teszt is!

Ezzel együtt azt érzékelem, és nem csak idén, hanem már néhány éve, hogy a Magyar Nagydíj nagy kedvenc lett. Míg korábban sok volt a sirám, hogy Hungaroring vacak, keskeny, poros, túl kanyargós, nem lehet rajta előzni, most már egyre több pilóta állítja, hogy egyik kedvenc pályája, ami igazi kihívást jelent. Például a Toro Rosso-s Pierre Gasly: - Nyertem itt Formula Renault-ban, aztán a GP2-ben is jó eredményeim voltak. Szeretem a pályát, mert nagy technikai felkészültséget igényel, és akkor tudsz rajta gyors lenni, ha eltalálod a jó ritmust!

 

2018  Magyar Nagydíj Hungaroring Lewis Hamilton

Gasly sikerének örvend a család © Méhes K.

És be is jött neki, ugyan némiképp szintén az esőnek köszönhetően, de 6. lett az időmérőn és ezt a helyet 70 körön át meg tudta őrizni vasárnap is – tehát tényleg jó volt a ritmusa.

A Liberty Media újításai közül az egyik legtöbb vitát kiváltó intézkedés volt a rajtrács lányok kiűzetése a F1-es Paradicsomból, és jöttek helyettük a gyerekek. Úgyhogy volt is nagy izgalom, amikor az 5-8 éves gyerkőcök csoportja megérkezett, és készültek a pilóta parádéra. Az nem derült ki, mely családok csemetéi részesültek a kegyben, a tüsténkedő szülőket látva kevesen érkeztek a „vidéki Magyarországról”.  A grid girl-ügy atyamestere, Sean Bratches, aki a Liberty Media marketinges főnöke, afféle nyári Mikulásként pátyolgatta a kicsiket, nagy fotózkodásban voltak hosszú percekig.

 

2018  Magyar Nagydíj Hungaroring Lewis Hamilton

A Liberty Media marketinges magyfőnőke a rajtrács-gyerekekkel © Méhes K.

Szokás szerint dél körül megjött a külgazdasági és külügyminiszter. Szijjártó Péter röviden tárgyalt Chase Carey-vel, amiről azt lehetett aztán megtudni, hogy a 2019-es futam után tényleg letolják a Hungaroring régi épületeit, és a 2020-as nagydíjra készen áll majd az új paddock. Hát bizony jó lenne, mert a megújult Spielberg vagy Le Castellet után tényleg több mint retro az 1986-ban elkészült házunk és tája – és most a retro nem épp dicsérő minősítés volt.

Megvolt a parádé, jöttek néptáncos lányok és legények, Alonsót megköszöntették 37 szülinapján, Robin Räikkönen újabb diadalmenettel vonult át a motorhome-ból a garázsba.

 

2018  Magyar Nagydíj Hungaroring Lewis Hamilton

Alonso 37. születésnapját is a Hungaroringen ünnepelte © Méhes K.

Kezdődhetett a futam. Aminek során nem rágtunk sokat a körmünkből. Egy dolgot lehet megállapítani, amit már fentebb is jeleztem: úgy látom, hogy Lewis Hamilton lassan elér abba a pozícióba, mint valaha Stewart, Lauda vagy Prost. Tökéletesen uralja a versenyt, gyakorlatilag nem hibázik, minden helyzetből kihozza a maximumot. Jó, most kissé egyszerűbb dolga volt, mint Silverstone-ban vagy Hockenheimban, amikor nagy felzárkózások végén lett 2., illetve nyert – itt „csak” végig kellett nyomnia 70 kört. De pontosan ezt tette, minden fakszni és truváj nélkül. Minden előzetes latolgatásban elhangzott, a Mercedes maga sem kertelt, amikor azt jósolták, hogy a Ferrari és Red Bull mellett ezúttal csak a harmadik erő lesznek. Aztán tessék.

Úgy mennek nyári szünetre, hogy a britnek majdnem egy győzelemnyi előnye van pontok terén Vettellel szemben. Bízzunk benne, hogy legalább olyan izgalmas marad a bajnokság, mint eddig volt.2018  Magyar Nagydíj Hungaroring Lewis Hamilton

Hamilton első mercedes sikerét is nálunk érte el 2013-ban, ezúttal hatodszor nyert a Hungaroringen © Méhes K.  

0 Tovább

Péntek: beizzítva

A hétvége második napja már tényleg rutinszerűen zajlik – érdekes apróságokkal megspékelve.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

33. Magyar Nagydíj, péntek, 31 fok © Méhes Károly

Péntek reggelre a Saubernél is leesett, hogy Ferrari-motort használnak, sőt, Alfa Romeo címer alatt futnak, úgyhogy gyorsan ők is fekete szalagot öltötte Marchionne elnök halála miatt; a szintén Ferrari-motoros Haas pedig kiragasztotta az elhunyt elnök arcképét az autókra.

Andrew Balfourral találkozom a Ferrari médiában egy kávéra. Az ausztrál kolléga pár éve Krakkóban él, és én meg nagyjából egy éve írogatok az általa alapított www.F1Destinations.com oldalra – hiába, a majd’ három évtizednyi tudósítói múlt azért jó valamire, nevezetesen meg lehet írni az ember emlékeit… Mindketten elmeséljük, miféle gyerekkori álmok mezejéről kerültünk be végül az F1-be, ha csak afféle pálya széléről bekiabáló tudósítóként is.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Andrew Balfourral a Ferrari media épülete előtt © A. Balfour

A paddockbéli élet egyébként tényleg ez: beszélgetés, ácsorgás, köszöngetés, futtában való néhány szóváltás – attól függően, ki mennyire „fontos” vagy sem.

A salzburgi emberemtől Orthmartól tudom meg - mert feltűnt a hockenheimi közvetítésben, hogy nem volt ott Lauda Toto Wolff mellett -, hogy Niki megjárta, mert elkapta valami fránya vírus, ami ráadásul bezavart a veseműködésébe is; ez nála tényleg nem vicc, mert már két veseátültetésen van túl (öccsétől, Floriantól és mostani feleségétől, Birgittől kapott egyet-egyet). Azt még szomorúbban hallom, hogy gyerekkorom osztrák F1-es szpíker-hőse, Heinz Prüller második stroke-ja után egy elfekvőbe került, és már csak árnyéka valahai önmagának…

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

A Pirelli-szerelők csócsóval küzdöttek a hőség ellen © Méhes Károly

A német sajtósok még mindig azon berzenkednek, hogy a múlt héten a jelek szerint tényleg az utolsó Német Nagydíjat rendezték. A szerződés lejárt, és Hockenheim ennyiért, illetve a megemelt licenszdíjért nem akar többé fuamot rendezni. A pályát üzemeltető cég vezetője Ecclestone-nal jól kijött, negyven éve ismerték egymást, de a Liberty Mediánál ezek a múltbéli nexusok nem sokat érnek. Bernie-vel a szokásos gentleman agreement keretében megalkudtak, hogy Hockenheim két évente elvállalja az egyébként – bármilyen hihetetlen – tuti veszteséget „termelő” nagydíj-rendezést, de tovább már ők sem akarják. Jöttek a nagy ötletek, persze, hogy vissza kellene vinni a futamot a régi Nürburgringre, a Nordschleifére, és ez a Libertynek is tetszene, ám ott olyan mérvű átalakításokat kellene végrehajtani, hogy az euró-százmilliók előteremtésén túl tisztában kell lenni azzal is, hogy a pálya nagy mértékben megváltozna, tehát nem „régi Nürburgring” lenne az sem, hanem voltaképpen új… Felvettem, hogy az állam nem áldozna-e a futamra, mire az a felelet jött, hogy ugyan már, Baden-Württemberg tartományban a zöldek uralkodnak, utálják az autóversenyt, mindenhová virágot ültetnének legszívesebben.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Ebédidőben még állítgattak a Merciken, de továbbra sem az Ezüstnyilak a leggyorsabbak © Méhes Károly

Amikor Stroll elsiett mellettünk, Surányi Gézával arról elmélkedünk, hogy a kedves papa tényleg megveszi-e a Force Indiát (Lance karácsonykor kibontja a fa alatt csomagot, majd felkiált: Nahát, egy Force India! Mindig erre vágytam!), de mire este hazaérek, már úgy áll a dolog, hogy a GP3-as Nyikita Mazepin szintén milliárdos apukája lesz a vevő. Itt jegyzem meg, hogy nekünk, magyaroknak meg csak Palvin Barbi jut F1-es szinten, aki megint Hamiltonnal díszelgett egy még csütörtöki gálán.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Pérez a Force Indiával - vajon kié lesz a csapat (és milyen néven)? © Méhes Károly

De vissza a paddockba, ahol ezúttal is nagy örömmel találkozom Bolgár Ivánnal, aki az első, 1986-os Magyar Nagydíj óta van jelen verseny-biztonsági munkatársként. Könyvet lehetne írni az emlékeiből; azt nem is kell mondani, hogy „anno” minden más volt, nem rohantak ennyire a pilóták ’86-ban, mint manapság. Nem csoda, ha több száz aláírást begyűjtött az évek alatt, amiről ezt meséli:

– Tudom, hogy a kollégáim egy kicsit meg is szólnak ezért, hogy ezért jövök ide, hogy autogramokat kérjek. Persze, ezért is, de igazából van egy tervem, még hozzá az, hogy ha majd két év múlva végképp visszavonulok, a dedikált fotókból csinálok egy nagy albumot, és elárverezem valamelyik gyerekkórház javára.

Remélem, lesz rá egy bőkezű vevő, hanem is a Stroll- vagy Mazepin-papára gondolok…

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Bolgár Iván már az 1986-os Magyar Nagydíjon is ott volt © Méhes Károly

Az első szabadedzést már a szokásos gyilkos hőségben futják, és a másodikra sem enyhül a meleg, hiába, hogy eléggé beborult. Bottas jól látta tegnap, hogy a Mercedesnek gondjai lesznek a magyar pályán a Ferrari és a Red Bull ellen – ki is kaptak mindkétszer.

A célegyenes melleti fő lelátón már nálunk is kialakult a Naracssárga Szektor, vagyis itt vannak a Verstappen-hívek, akik akárhányszor Max elhúz előttük, hangos rivalgásban törnek ki. Bár a kerítésen lóg dán, sőt mexikói zászló is, Magnussen és Pérez fan-jei csöndesebben drukkoltak, legalábbis eddig.

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Sebastian Vettel volt a leggyorsabb a nap végére, új körrekorddal © Méhes Károly

0 Tovább

f1classic

blogavatar

Ami a Formula-1 történetében érdekes, különleges, lenyűgöző és drámai.

Utolsó kommentek