Bottas marad, Ocon mégis jön

Amit hetek óta rebesgettek a paddockban, egyetlen nap alatt valósággá vált. A Mercedes megtartotta Valtteri Bottast a negyedik szezonra is, vagyis nem tartalék pilótájukat, a 22 éves Esteban Ocont ültették a helyére. Ezzel együtt Ocont, mint tudjuk, Toto Wolff patronáltját, átjátszották a Renault-hoz, egy franciát a franciákhoz, ahonnan emiatt Nico Hülkenbergnek kell szednie a sátorfáját.

Valtteri Bottas 2020-ra is Mercedes pilótája maradhat, egy negyedik szezonra

Nézzük a mercis sztorit: Bottas a rettenetes, nyeretlen 2018 után idén elég erősen belekezdett, az első négy futamból kettőt megnyert, de aztán lassan visszasüllyedt szokott szintjére, és főképp az utolsó két futamon, Németországban és a Hungaroringen kifejezetten gyalázatosan szerepelt. Mindezt megint a mezőny legkiemelkedőbb autójában, amivel Hamilton magabiztosan menetel hatodik vb-címe felé. De a 30 éves finn még így is 2. az összetettben, bár nagyon össze kell kapja magát, hogy maga mögött tudja tartani Max Verstappent az egyre izmosabb Red Bull Hondával. A Ferraritól a jelek szerint nem nagyon kell tartania...

Ha a Mercedesnél fejtörésre adott okott, hogy vajon adjanak-e még egy esélyt Bottasnak, vagy ültessék-e be a helyére Ocont, azt biztos nagy mértékben befolyásolta Hamilton. Bár Toto Wolff tavaly egyszer mondott olyat, hogy a pilótáikat azért fizetik, hogy versenyezzenek és nem azért, hogy beledumáljanak a cég döntéseibe, ezer százalék, hogy a brit bajnoknak erős szava volt a válaszátsban. Hamiltonnak idilli ez az állapot a Nico Rosberggel végigszenvedett évek után: Bottas egy csöndes, tipikus No.2., mint annak idején Schumacher mellett Rubens Barrichello volt - mindketten dödörésznek néha, elsütik, hogy "jobb vagyok, mint bármikor korábban", ami éppen lehet igaz is, csak még ez a "jobb" is édeskevés egy Schumi vagy Hamilton ellen. A házicsatákban voltaképp Bottasnak sincs semmi esélye, és tényleg annak kell örülnie, ha esetleg összejön neki egy ezüstérem a bajnokságban, amihez viszont viszonylag rendszeresen kell(ene) nyernie és ott lennie a dobodón. Hamilton tudja, hogy a finn semmiféle veszélyt nem jelent a számára, mert csak csöndesen teszi a dolgát, Kicsit mosolyog, ha nyer, kicsit búbánatosabb képet vág, ha kiesik - ennyi.

És ezt nyilván 2020-ben tudja majd hozni.

 

Jól megértik egymást - Hamiltonnak bizonyára volt szava abban, ki legyen a csapattársa

Oconnal más lett volna a helyzet. Akárcsak Charles Leclerc a Ferrarinál Vettelre vonatkozólag, valamennyire megkeseríthette volna az életét, mert biztos, hogy nagyon meg akarta volna mutatni, mi tud - és bár így nem tudjuk meg, mit tud (egy Mercivel), akár az is kiderülhetett volna, hogy pokoli gyors és gyorsan tanul.

Ezt persze a Renault-nál is elkövetheti, és akkor Ricciardo néz majd nagyot, amennyiben így lesz. Az ausztrál a vártnál sokkal rémesebb szezont kénytelen végigküszködni a francia cégnél, és bizony még a most lapátra tett Hülkenberggel sem bírt mindig. Ha netán nagyon bejön a francia-francia frígy, és a Renault-Ocon páros jól fog működni, Ric kényelmetlen helyzetbe kerülhet, mint a mezőny harmadik legjobban fizetett pilótája. Ha a Renault 2020-ra vége valamennyire ütőképes gépet épít, ugyan Riccicardo mellett szól majd a tapasztalata, de Ocon sem teljesen kezdő, és a fiatalság mindig ad egy plusz löketet, már pedig kettejük között nyolc év van.

 

Esteban Ocon egy évnyi kényszerpihenő után tér vissza a mezőnybe a franciáknál 2020-ban

Hülkenbergről itt most nem ejtünk sok szót, mert bár lehet sajnálni, hogy így járt, s a közösségi miában elejtett megjegyzései szerint nem erre készült, voltaképp semmi emlékezeteset nem alkotott itt sem. Ha valaki 170 futammal a háta mögött még dobogón sem állt, akkor azért már nehéz bemagyarázni bárkinek, hogy ő a jövő embere - pláne, ha olyanok sorakoznak már az üléséért, mint Esteban Ocon.

 

 

0 Tovább

Íme, az új Bottas

Azt kell mondjam, meglepetés-eredmény született a 2019-es Forma-1-es idénynyitó Ausztrál Nagydíjon. Ki gondolta volna, hogy Valtteri Bottas nem a levegőbe beszélt a tél folyamán, amikor azt jósolta, erősebben tér vissza, min valaha. És mindenkit legyőz.

Valtteri Bottas Mercedes 2019 Lewis Hamilton Toto Wolff

Holott vasárnap ez volt a helyzet. Az edzéseken Lewis Hamiltont nem lehetett elcsípni, sem az időmérőn, így meglett neki a 84. pole is, ami önmagában elképesztő - és ez most már mindig így lesz, hiszen új és új rekordot ír, ahányszor csak megszerzi az első rajtkockát. Esély van rá, hogy meglesz neki a 100...

Viszont a futamon igazából neki sem volt semmi esélye csapattársa, Bottas ellen. Az ellen a finn fiú ellen, akire olyan szánakozva tekintett az ember 2018-ban, no meg némi részvéttel a bakui defekt és a szocsi csapatsorrend után - mindkétszer a biztos győzelem csúszott ki a keze közül, vagy az utóbbi esetnél, vették el tőle. De sajnos a tény ettől még fájó tény maradt, hogy Bottas 2018-ban egyszer sem győzött. Ráadásul a két említett futamot nem számítva voltaképp pocsék évet abszolvált a világbajnok csapatban, egy olyan Mercedesszel, amelyikben Hamilton újfent magabiztosan hozta a bajnoki címet a megtáltosodott Vettel/Ferrari kombináció ellen is.

Bottas "jó finnként" nem nagyon hisztizett, de egyre jobban összepréselt szája és üvegesedő tekintete elárulta, hogy nem érzi jól magát a bőrében - és talán a csapatban sem. Nem érezte azt a fene nagy bizalmat, főleg azok után, hogy Toto Wolff nemes egyszerűséggel "szárnyegédnek" titulálta, amit aztán már hiába vont vissza sietve: ami egyszer kimondatott, az egy kicsit úgy is maradt, és igazság szerint mindenki így is gondolt Bottasra. 

Valtteri Bottas Mercedes 2019 Lewis Hamilton Toto Wolff

A szezon végén további, nem túl hízelgő, sőt, inkább fenyegető nyilatkozatok jöttek a Merci-főnökségtől, miszerint "Valtterinek ennél sokkal jobban kell teljesítenie", "Valtteri tudja, hogy perdöntő lesz számára a 2019-es szezon". És mintha ez nem lett volna elég ijesztő, a Mercedes oda hozta a csapathoz tartalékpilótának a szupertehetséges Esteban Ocont, aki hoppon maradt a Force India / Racing Point eladásakor, mert át kellett adja a helyét az új tulaj fiának, Lance Strollnak. Ezek után már-már közkeletű lett az a vélemény, hogy szegény Bottas sorsa meg van pecsételve, mert ha úgy folytatja idén is, mint tavaly (és mért is változna?), akkor Wolffék nem lesznek szívbajosak, akár az év közepén is simán le fogják cserélni Oconra, elégre ő a jövő embere, Bottas pedig elvérzett a megmérettetés során.

Valtteri Bottas Mercedes 2019 Lewis Hamilton Toto Wolff

© Enikő Kulcsár

Maga Bottas továbbra sem sem beszélt sokat, de nem lehetett nem meghallani egy-egy rövid nyilatkozatát. Hogy teljesen új módszerrel készül az új évre, minden versenynek úgy megy neki, mintha a vb-címért küzdene, kőkemény lesz és mindenkit lenyom. Ehhez még szakállat is növesztett, hogy komolyabbnak tűnjön az egész. Az ember ingatta a fejét, mosolygott, hogy na persze, hallottunk már ilyen, de hát jól van, legalább szavakban odateszi magát szegény...

Valtteri Bottas Mercedes 2019 Lewis Hamilton Toto Wolff

És akkor eljött 2019. március 17-e, és egy merőben új Bottast láttunk az Albert Park aszfaltján 58 körön át. A rajtnál az élre ugrott, egyszer sem ingott meg, nyomta, ahogy a csövön kifért, elképesztő előnyt autózva ki, amit kicsit árnyal, persze, utóbb a csapat jelentette, Hamilton W10-esének a fenéklemeze nem volt tökéletes. Amikor a mérnöke arra intette, hogy elégedjen meg a győzelemmel, Valtteri élből lehurrogta, és közölte, hogy 26 ponttal (+1 pont a leggyorsabb körért) akar távozni Melbourne-ből.

És így lett. Megcsinálta.

Ettől fogva viszont már is itt a kérdés, hogy az ausztrál sikertől megacélosodott finnt mennyire lehet majd utasítgatni a jövőben, amennyiben a Mercedes továbbra is Lewis Hamiltont tekinti No.1. pilótának. Ezt ugyan, pláne az év elején, sosem mondták ki, de hát... A címvédő kénytelen volt jó képet vágni a 2. helyhez, és tényleg nem dőlt össze emiatt a világ, elvégre Bottas nyert már 3 versenyt 2017-ben, amikor szintén Lewis lett a bajnok. Most viszont az a kérdés, hogy tényleg szabadon engedik-e versenezni Valtterit is, mint a "régi, szép" időkben Nico Rosberggel. Mert az akkor elég alaposan megkavarta a levest, még úgy is, hogy 2014-16 között a Mercinek voltaképp nem volt ellenfele.

Valtteri Bottas Mercedes 2019 Lewis Hamilton Toto Wolff

A régi latin mondást kölcsönözve: Bottas ante portas - a finn itt áll a kapu előtt. De vajon akár a vb-cím kapujában? Bahreinben újból bizonyíthat.

Fotó copyright: Mercedes F1

0 Tovább

f1classic

blogavatar

Ami a Formula-1 történetében érdekes, különleges, lenyűgöző és drámai - All you would know about F1's past & present: stories, dramas and excitements.

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek