Méhcsípések az első Magyar Nagydíjon

Egy Forma-1-es verseny megszervezésénél elsődleges fontosságú a biztonság – és ennek részeként az egészségügyi ellátás. Dr. Nemes György főorvos kapta a feladatot, hogy az 1986-os, első Magyar Nagydíjra mindezt összehozza. Van mire visszaemlékeznie!

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

A 85 éves dr. Nemes Györggyel első ízben szentendrei rendelésén találkoztam © Kulcsár Enikő 

Hogyan került a Forma-1-es futam közelébe?

1956-ban a Baross úti Sebészeti Klinikán voltam sebészet gyakorlaton, és a mentésben sérült ellátásban - már amennyire egy negyedévestől telik - segédkeztem. Valószínűleg ott jött meg a kedvem a traumatológiához. Végzés után Győrbe vezényeltek, de aztán a budapesti Bajcsy Kórházba Mester Endre professzor keze alatt dolgoztam, ott szakvizsgáztam sebészetből. 1962-ben kerültem az Országos Baleseti Intézetbe, ahol aztán majdnem harminc évet eltöltöttem, többek között az idegsebészeten, ortopédián is. Onnan mehettem ki két évre Angliába 1972/73-ban, ami akkor nagyon nagydolognak számított. Így persze rákényszerültem az angol, legalábbis kórházi szintű, megtanulására. Dióhéjban ennyit a múltról - és akkor most térek rá a Forma-1-re. Mindez azért bizonyult jónak az én esetemben, mert olyan embert kerestek, aki traumatológus, az autózáshoz van valami vonzalma (mindkét disszertációmat gépkocsiban való sérülésekről írtam), ráadásul az Autóklub orvosi bizottságának voltam az elnöke, tud angolul és az autóversenyzésbe is belekóstoltam. És mivel Balogh Tibor, az Autóklub elnöke volt az egész verseny főszervezője, ő lecsapott rám. Így kerültem bele a csapatba 1985 őszén.

Miképp zajlottak ezek a hetek, hónapok 1985/86 telén, tavaszán?

Nagyon feszített volt a tempó. Minden héten tartottunk egy értekezlet. Ilyen nagy projekteknél vannak olyan szabályok - az űrhajózásból származnak -, hogy úgy kell elindítani a feladatban részt vevő különböző csoportokat, hogy a végén egyszerre végezzenek. Tehát nem lehet olyan, hogy az egészségügyi blokk készen van, miközben meg a pálya sehol... Ezt Balogh Tibor nagyon ügyesen összehangolta.

Kaptam egy ránk is vonatkozó szabálykönyvet, fordításban, azt elolvastam. Sok hülyeség szerepelt benne, például emlékszem az „ürgelyuk-fúró szett”-re. Miután én Angliában dolgoztam, tudtam, hogy ez miből keletkezett, a koponyafúró- műszerkészlet „beceneve”. Vagy kell „babzsák”, állt a szövegben – ami viszont igazából a vákuum-matrac volt. Mondtam is, hogy kérem az eredeti angolt, azzal többre megyek, mert értem. Egy ilyen szövegnél a legjobb, ha orvos fordítja, mert tudja, miről van szó.

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Dr. Nemes György, dr. Éles Anna és a FIA legendás főorvosa, Sid Watkins prof © Viola Tamás

Mik voltak a fő feladatai?

Természetesen a pályán lévő kórház építésének tervezése, felügyelete, és a teljes egészségügyi ellátás, mentés megszervezése. És ez rengeteg kisebb-nagyobb, előre sosem látható gonddal járt. Az épület több helyiséges volt, fektetővel, kisműtővel továbbá mobil röntgent vittünk ki, vért is tároltunk – még Ecclestone is azt mondta, hogy ilyet sehol sem látott addig, nem volt szokás „ az egész funkcióra tervezett, a későbbi pályáknak mintául szolgál”. Valószínű, hogy a nagy igyekezetben még kicsit túl is mentünk a szükséges intézkedéseken. Az egész pályán csak nálunk volt légkondicionálás. Még a sajtóteremben sem, volt is miatta panaszkodás. Persze, a mi légkondink sem volt egy sima ügy, mert akkoriban ilyesmit alig lehetett kapni. Végül én jártam utána a jászberényi Lehel Hűtőgépgyárban. Ők leszállítottak ezeket, de akkor meg a beszereléssel adódtak gondok, mert a hungaroringi szakik közül senki sem értett hozzá, végül a Traumatológiai Intézetből jöttek ki  a műszakiak és állították be. De nagyon jó, hogy volt, mert Frank Williamsnek azon a tavaszon volt a balesete, és hozzánk hozták át naponta kétszer tornáztatni, mégiscsak kellemesebb volt a hűtött helyiségben, mint odaát, a 35 fokban.Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Gondolom, különös körültekintést igényelt a mentés ellátása.

Azt kérték, hogy ne a hivatalos mentőszolgálatot használjuk, mert meg fognak támadni, hogy elvonunk 15 mentőkocsit és a hozzá tartozó személyzetet a lakosságtól. Így aztán elkezdtem másutt érdeklődni. Kiderült például, hogy a Csepeli Vasmű kórházának volt egy mentője, de nem egy szuper, a BM-nek volt egy Mercedese a fejesek számára, és még néhány vidéki kórházban is akadt egy- egy. Ennek ellenére nem lehetett kihagyni a Magyar Mentőszolgálatot, mert 16 mentő kellett, többek között a nézőtérre is, mind a 7 szektorba. Mindenhol volt sátorban vagy konténerben önkéntes orvos, nővér is, akiket Salgótarjántól Békéscsabáig szedtem össze, hogy ne csapoljuk meg nagyon a budapesti normál ellátást. Én jelöltem ki a mentők helyét is, hogy azért ne a kanyarral szemben álljanak, mert egy belesetnél akkor rögtön a mentőt találnák el… Mondjuk, amikor megjelentek a Nysa mentők, csendes kuncogás volt a reakció, de hát mondtam, itt nincs más, nem tudunk mit csinálni. Viszont 1987-re kérésemre dr. Bence Béla az OMSz főigazgatója segített és a pályamentők már mind Mercedesek voltak, de Watkins prof még ezekre is azt mondta viccesen, hogy egy múzeum összejönne belőlük, hiszen a többségük levetett, használt nyugati gép volt.

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

A másik eset volt a 100 hordágyas rendelésem: lábas hordágyak, tehát feküdni is lehetett rajtuk. Van 7 szektor, mindenhová letettünk 5 hordágyat, és bent a raktárban tartottuk a többit. Arra, hogy kifogunk valami nagy balesetet, annak megvolt az elméleti esélye. Viszont: repülőbemutató volt a futam előtt, és az én fóbiám az volt, mi lesz, ha itt történik valami baj… Ha egy repülő bezuhan a nézők közé, hát ott nagy tarolás lesz. Már láttam magam előtt a Stern címlapját, hozzá a szöveggel, hogy „Kommunista országban még hordágy sincs!”. Továbbá vettem egy csomó tőrt, méghozzá azért, ha egy balesetkor véletlenül elromlik, megsérül a Forma 1-es pilóta biztonsági övét kioldó csat, akkor a személyzet egyszerűen el tudja vágni a tőrrel. A Skálába mentem el, ahol megvettem az összes létező tőrt. De mögöttem egy vadász kinézetű pasas elkezdett méltatlankodni, hogy mi ez, biztos valami tömeggyilkosságra készülök! Máig megvan egy ezekből a tőrökből.Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Kik ellenőrizték, látták el tanácsokkal?

A verseny előtt jött egy ellenőrzés a FIA részéről. Egy francia szakértő látta a pálya mini-kórházát már a tavasszal, mert nagyon hamar állt, sokkal előbb, mint a főépület. Ez a szakértő nézte meg a háttérkórházat is, vagyis Budapesten a Traumatológiai Intézetet. Itt is volt egy kis fejtörés, mert abban az időben még nem helikopter leszálló, ha ne adj’ isten súlyos sérültet hozna a pályáról. Hát, mit lehetne tenni? A közeli Fiumiei úti temető bejárata mögött van egy nagy térség, ami erre alkalmas lett volna, de elvetettük. Belegondolok, mit szólt volna szegény sérült pilóta, ha azt veszi észre, hogy egyenesen egy temetőbe szállították… A másik opció a szemközti, akkori ügetőpálya lett. Ezzel is gond volt, mert egyrészt a lovak rettegtek a helikopter-zajtól, és lévén hétvége, itt is versenyek lettek volna. Végül is ez a változat nyert, különböző szigorú kikötésekkel, bár azt hiszem, végül is sosem használtuk az ügetőt, később pedig már a fontosabb egészségügyi intézményekben is kiépítették a biztonságos landoló helyeket.

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Az első versenyen, a próbának számító, júniusi Béke Barátság Kupa előtt pár nappal még nem volt – a távolról kiépített - vízhasználati engedélyünk. Olyan szerencsém volt, hogy az akkori KÖJÁL egyik vezetőjét operáltuk, és végül az ő közbenjárására kaptuk meg az engedélyt.

Vagy megtörtént az is, hogy a BM-től valamiféle főemberek be akartak települni a kórházba, mert az elég jó helyen áll. Szerencsére eszembe jutott, hogy a Vöröskeresztnek van egy rendelkezése, hogy egészségügyi intézménybe nem lehet fegyvert bevinni. Úgyhogy erre hivatkozva végül sikerült elhárítani a „vendégeskedésüket”, eltakarodtak a főépület másik felére.

Az első Magyar Nagydíjon voltaképp semmi komolyabb gond nem volt. Vagy mégis?

Csak olyan apróságok, amiknek a Forma-1-hez tényleg semmi köze nem volt. A környező szőlőkkel azért volt baj, mert augusztusban rengeteg darázs jött, és megcsípték a nézőket, akik közül sokat el kellett látni. Napszúrás is rengeteg volt. Aztán volt olyan, hogy egy Wartburg, aminek valahogy kiengedett a kézifékje, elkezdett gurulni a dombtetőről, és egy kempingező család bográcsozását letarolta, de szerencsére itt sem lett baja senkinek. De akadt olyan is, hogy egy nővérhez odament valaki azzal, hogy kellene neki „esemény” utáni tabletta, méghozzá sürgősen. Hát erre, legalábbis az első alkalommal, nem voltunk felkészülve. Azért a nővér megkérdezte az illető hölgytől, hogy itt, ahol kétszázezer ember táborozik, hol történt az „esemény”? És nyilván ott voltak a részegek, akik okoztak gondot jócskán. Összességében, napi kétszáz ilyen-olyan sérültet láttunk el, ami azért komoly művelet. Ami a pilótákat illeti, nálunk zajlott a testsúly mérése, ami megint kalamajkát jelentett, mert itthon még nem volt olyan személymérleg, ami papíron kiadja a mért súlyt. A hódmezővásárhelyi Mérleggyárral én felvettem a kapcsolatot, és néhány egyeztetés után csináltak egy „mázsát”, ami kiadta a papírt. Azt hiszem ez volt az első ilyen szerkezet Magyarországon. De a versenyzőkkel vagy csapattagokkal semmi gond nem volt, talán egyszer-kétszer valami hasmenés, kisebb sérülés.

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Ayrton Senna az első futamon még egy Zsigulival körbement a Hungaroringen

A hírességek közül kikkel került jó kapcsolatba?

Akivel a legjobb kapcsolatom volt, az a Senna. Ő többször is jött privát titokban tartott tesztre, és egyszer Olaszországból hívott fel, és külön megkért, hogy legyek kint a teszten. Ismertek engem, mert én is ott voltam a briefingeken. És nagyon jóba lettem Ecclestone-nal, segítettem is egy rokonának, beajánlottam a Pető Intézetbe. Ezt nagyra értékelte és respektálta, és amikor Frank Williams balesete után néhány hónappal Londonban összeült egy nemzetközi konzílium, hogy mit lehetne mégis tenni, oda engem is meghívott. Meg is érkeztem, és ahogy meghagyta, a reptérről taxival mentem a Hyde Park melletti irodájához, de nem volt nálam szinte semmi pénz. Úgyhogy szóltam a sofőrnek, várjon, mert felszaladok a viteldíjért. Ott állt Ecclestone, mondta, de jó, hogy megjöttem, mire én: szintén örülök, de kéne egy kis pénz, kifizetni a taxit. Erre benyúlt a zsebébe, és egy marék papírpénzt a markomba nyomott, hogy intézkedjek!

Dr. Nemes György 1986 Magyar Nagydíj Hungaroring mentés egészségügyi

Vizsgálat a pályán felépített kiskórházban © Viola Tamás

0 Tovább

33. Magyar Nagydíj:hatszoros Hamilton

Lewis Hamilton már nem csak pokoli gyors, de nagyon megbízható is. Annyit ad ki magából és a Mercedesből, amennyit kell. Ez most elég volt a hatodik hungaroringi győzelméhez.

 

2018  Magyar Nagydíj Hungaroring Lewis Hamilton

A nagy melegben duplán jól esett a locsolkodás © Méhes K.

Tény, hogy a szombati zápor a kezére játszott, mert addig a szabadedzéseken és a Q1-ben, Q2-ben is erősebb volt a Ferrari. Ám jött az eső, majd távozott, és a végén az állt a pole-ban, aki a felszáradó pályán utoljára tette meg gyors körét – és ez a Hamilton-Bottas páros volt. Ez volt a Ferrari számára első arcul csapás, elvégre azt azért lehet tudni, hogy a magyar pályán előzni nem épp könnyű.

A verseny napja aztán maga lett a pokol. 35 fok, de ez persze nem tántorította el a nézőket attól, hogy ömöljenek a mogyoródi dombokra. Fizikailag lehetett érezni, hogy nagyon sokan vagyunk, mert amikor átsétáltam a SuperGold tribün mögötti részre, ott gyakorlatilag alig lehetett moccanni: nagyon izzadt, ám nagyon jókedvű embertömeg araszolt fel is alá – felteszem, legalábbis az italárusok jó boltot csináltak a hétvégén, mert itt aztán kellett hidratálni. Bezzeg Kiminek elfelejtették betenni a kocsiba a kulacsát, ez is milyen már…

Lehetett itt látni finn Mikulást, valamint felfújható kiwi madárral vonuló új-zélandi drukkert – meg kellett kérdezzem, hogy tényleg csak azért repült-e ide a Föld másik sarkából, hogy Brendon Hartley-nak integessen a tribünről, de megnyugtatott, hogy amúgy is egy közép-európai túrán vesz részt, és ha már errefelé jár, hát kiugrott ide is.

 

2018  Magyar Nagydíj Hungaroring Lewis Hamilton

Még Hartley-rajnogóból is jutott, gumi-kiwivel © Méhes K.

  A paddock népén viszont érződött, hogy nem csak a hungaroringi hőség miatt vannak kifacsarva. Az alig valamivel több, mint egy hónap alatt lezavart 5 nagydíj (június 24-július 29 között tartották a francia, osztrák, brit, német és magyar versenyt) mindenkit kikészített, harcedzett ismerőseim mondák szemüket forgatva, hogy csak legyen vége a futamnak, és eltűnhessenek kicsit pihenni – noha még jön a teszt is!

Ezzel együtt azt érzékelem, és nem csak idén, hanem már néhány éve, hogy a Magyar Nagydíj nagy kedvenc lett. Míg korábban sok volt a sirám, hogy Hungaroring vacak, keskeny, poros, túl kanyargós, nem lehet rajta előzni, most már egyre több pilóta állítja, hogy egyik kedvenc pályája, ami igazi kihívást jelent. Például a Toro Rosso-s Pierre Gasly: - Nyertem itt Formula Renault-ban, aztán a GP2-ben is jó eredményeim voltak. Szeretem a pályát, mert nagy technikai felkészültséget igényel, és akkor tudsz rajta gyors lenni, ha eltalálod a jó ritmust!

 

2018  Magyar Nagydíj Hungaroring Lewis Hamilton

Gasly sikerének örvend a család © Méhes K.

És be is jött neki, ugyan némiképp szintén az esőnek köszönhetően, de 6. lett az időmérőn és ezt a helyet 70 körön át meg tudta őrizni vasárnap is – tehát tényleg jó volt a ritmusa.

A Liberty Media újításai közül az egyik legtöbb vitát kiváltó intézkedés volt a rajtrács lányok kiűzetése a F1-es Paradicsomból, és jöttek helyettük a gyerekek. Úgyhogy volt is nagy izgalom, amikor az 5-8 éves gyerkőcök csoportja megérkezett, és készültek a pilóta parádéra. Az nem derült ki, mely családok csemetéi részesültek a kegyben, a tüsténkedő szülőket látva kevesen érkeztek a „vidéki Magyarországról”.  A grid girl-ügy atyamestere, Sean Bratches, aki a Liberty Media marketinges főnöke, afféle nyári Mikulásként pátyolgatta a kicsiket, nagy fotózkodásban voltak hosszú percekig.

 

2018  Magyar Nagydíj Hungaroring Lewis Hamilton

A Liberty Media marketinges magyfőnőke a rajtrács-gyerekekkel © Méhes K.

Szokás szerint dél körül megjött a külgazdasági és külügyminiszter. Szijjártó Péter röviden tárgyalt Chase Carey-vel, amiről azt lehetett aztán megtudni, hogy a 2019-es futam után tényleg letolják a Hungaroring régi épületeit, és a 2020-as nagydíjra készen áll majd az új paddock. Hát bizony jó lenne, mert a megújult Spielberg vagy Le Castellet után tényleg több mint retro az 1986-ban elkészült házunk és tája – és most a retro nem épp dicsérő minősítés volt.

Megvolt a parádé, jöttek néptáncos lányok és legények, Alonsót megköszöntették 37 szülinapján, Robin Räikkönen újabb diadalmenettel vonult át a motorhome-ból a garázsba.

 

2018  Magyar Nagydíj Hungaroring Lewis Hamilton

Alonso 37. születésnapját is a Hungaroringen ünnepelte © Méhes K.

Kezdődhetett a futam. Aminek során nem rágtunk sokat a körmünkből. Egy dolgot lehet megállapítani, amit már fentebb is jeleztem: úgy látom, hogy Lewis Hamilton lassan elér abba a pozícióba, mint valaha Stewart, Lauda vagy Prost. Tökéletesen uralja a versenyt, gyakorlatilag nem hibázik, minden helyzetből kihozza a maximumot. Jó, most kissé egyszerűbb dolga volt, mint Silverstone-ban vagy Hockenheimban, amikor nagy felzárkózások végén lett 2., illetve nyert – itt „csak” végig kellett nyomnia 70 kört. De pontosan ezt tette, minden fakszni és truváj nélkül. Minden előzetes latolgatásban elhangzott, a Mercedes maga sem kertelt, amikor azt jósolták, hogy a Ferrari és Red Bull mellett ezúttal csak a harmadik erő lesznek. Aztán tessék.

Úgy mennek nyári szünetre, hogy a britnek majdnem egy győzelemnyi előnye van pontok terén Vettellel szemben. Bízzunk benne, hogy legalább olyan izgalmas marad a bajnokság, mint eddig volt.2018  Magyar Nagydíj Hungaroring Lewis Hamilton

Hamilton első mercedes sikerét is nálunk érte el 2013-ban, ezúttal hatodszor nyert a Hungaroringen © Méhes K.  

0 Tovább

Péntek: beizzítva

A hétvége második napja már tényleg rutinszerűen zajlik – érdekes apróságokkal megspékelve.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

33. Magyar Nagydíj, péntek, 31 fok © Méhes Károly

Péntek reggelre a Saubernél is leesett, hogy Ferrari-motort használnak, sőt, Alfa Romeo címer alatt futnak, úgyhogy gyorsan ők is fekete szalagot öltötte Marchionne elnök halála miatt; a szintén Ferrari-motoros Haas pedig kiragasztotta az elhunyt elnök arcképét az autókra.

Andrew Balfourral találkozom a Ferrari médiában egy kávéra. Az ausztrál kolléga pár éve Krakkóban él, és én meg nagyjából egy éve írogatok az általa alapított www.F1Destinations.com oldalra – hiába, a majd’ három évtizednyi tudósítói múlt azért jó valamire, nevezetesen meg lehet írni az ember emlékeit… Mindketten elmeséljük, miféle gyerekkori álmok mezejéről kerültünk be végül az F1-be, ha csak afféle pálya széléről bekiabáló tudósítóként is.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Andrew Balfourral a Ferrari media épülete előtt © A. Balfour

A paddockbéli élet egyébként tényleg ez: beszélgetés, ácsorgás, köszöngetés, futtában való néhány szóváltás – attól függően, ki mennyire „fontos” vagy sem.

A salzburgi emberemtől Orthmartól tudom meg - mert feltűnt a hockenheimi közvetítésben, hogy nem volt ott Lauda Toto Wolff mellett -, hogy Niki megjárta, mert elkapta valami fránya vírus, ami ráadásul bezavart a veseműködésébe is; ez nála tényleg nem vicc, mert már két veseátültetésen van túl (öccsétől, Floriantól és mostani feleségétől, Birgittől kapott egyet-egyet). Azt még szomorúbban hallom, hogy gyerekkorom osztrák F1-es szpíker-hőse, Heinz Prüller második stroke-ja után egy elfekvőbe került, és már csak árnyéka valahai önmagának…

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

A Pirelli-szerelők csócsóval küzdöttek a hőség ellen © Méhes Károly

A német sajtósok még mindig azon berzenkednek, hogy a múlt héten a jelek szerint tényleg az utolsó Német Nagydíjat rendezték. A szerződés lejárt, és Hockenheim ennyiért, illetve a megemelt licenszdíjért nem akar többé fuamot rendezni. A pályát üzemeltető cég vezetője Ecclestone-nal jól kijött, negyven éve ismerték egymást, de a Liberty Mediánál ezek a múltbéli nexusok nem sokat érnek. Bernie-vel a szokásos gentleman agreement keretében megalkudtak, hogy Hockenheim két évente elvállalja az egyébként – bármilyen hihetetlen – tuti veszteséget „termelő” nagydíj-rendezést, de tovább már ők sem akarják. Jöttek a nagy ötletek, persze, hogy vissza kellene vinni a futamot a régi Nürburgringre, a Nordschleifére, és ez a Libertynek is tetszene, ám ott olyan mérvű átalakításokat kellene végrehajtani, hogy az euró-százmilliók előteremtésén túl tisztában kell lenni azzal is, hogy a pálya nagy mértékben megváltozna, tehát nem „régi Nürburgring” lenne az sem, hanem voltaképpen új… Felvettem, hogy az állam nem áldozna-e a futamra, mire az a felelet jött, hogy ugyan már, Baden-Württemberg tartományban a zöldek uralkodnak, utálják az autóversenyt, mindenhová virágot ültetnének legszívesebben.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Ebédidőben még állítgattak a Merciken, de továbbra sem az Ezüstnyilak a leggyorsabbak © Méhes Károly

Amikor Stroll elsiett mellettünk, Surányi Gézával arról elmélkedünk, hogy a kedves papa tényleg megveszi-e a Force Indiát (Lance karácsonykor kibontja a fa alatt csomagot, majd felkiált: Nahát, egy Force India! Mindig erre vágytam!), de mire este hazaérek, már úgy áll a dolog, hogy a GP3-as Nyikita Mazepin szintén milliárdos apukája lesz a vevő. Itt jegyzem meg, hogy nekünk, magyaroknak meg csak Palvin Barbi jut F1-es szinten, aki megint Hamiltonnal díszelgett egy még csütörtöki gálán.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Pérez a Force Indiával - vajon kié lesz a csapat (és milyen néven)? © Méhes Károly

De vissza a paddockba, ahol ezúttal is nagy örömmel találkozom Bolgár Ivánnal, aki az első, 1986-os Magyar Nagydíj óta van jelen verseny-biztonsági munkatársként. Könyvet lehetne írni az emlékeiből; azt nem is kell mondani, hogy „anno” minden más volt, nem rohantak ennyire a pilóták ’86-ban, mint manapság. Nem csoda, ha több száz aláírást begyűjtött az évek alatt, amiről ezt meséli:

– Tudom, hogy a kollégáim egy kicsit meg is szólnak ezért, hogy ezért jövök ide, hogy autogramokat kérjek. Persze, ezért is, de igazából van egy tervem, még hozzá az, hogy ha majd két év múlva végképp visszavonulok, a dedikált fotókból csinálok egy nagy albumot, és elárverezem valamelyik gyerekkórház javára.

Remélem, lesz rá egy bőkezű vevő, hanem is a Stroll- vagy Mazepin-papára gondolok…

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Bolgár Iván már az 1986-os Magyar Nagydíjon is ott volt © Méhes Károly

Az első szabadedzést már a szokásos gyilkos hőségben futják, és a másodikra sem enyhül a meleg, hiába, hogy eléggé beborult. Bottas jól látta tegnap, hogy a Mercedesnek gondjai lesznek a magyar pályán a Ferrari és a Red Bull ellen – ki is kaptak mindkétszer.

A célegyenes melleti fő lelátón már nálunk is kialakult a Naracssárga Szektor, vagyis itt vannak a Verstappen-hívek, akik akárhányszor Max elhúz előttük, hangos rivalgásban törnek ki. Bár a kerítésen lóg dán, sőt mexikói zászló is, Magnussen és Pérez fan-jei csöndesebben drukkoltak, legalábbis eddig.

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Sebastian Vettel volt a leggyorsabb a nap végére, új körrekorddal © Méhes Károly

0 Tovább

Egyelőre félárbocon

Megkezdtem hát a 29. Magyar Nagydíjamat. Még ma is emlékszem, hogy amikor 1990-ben először ügettem át az – akkori – Marlboro-hídon, majdnem kiugrott a szívem a helyéről. Mára persze más kicsit az izgatottsági fok, de még megvan!

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Marchionne halála miatt gyászban a Ferrari © Méhes Károly

Hát megint kezdődik. Felkanyarodni az M3-as kivezető szakaszára, majd le, a 18-as táblánál. Némi útépítés zajlik, de a néhai Bernie Avenue-n szépen eljutok a MOL-kútig, ahol megkapom a pass-omat, a matricát a szélvédőre. Le a médiaparkolóba, aztán a shuttle busszal a paddock aljába.

A fotós részlegben először kérek matricát a fényképezőgépemre, és szép lassan felmászom a lépcsőkön a paddockba, aztán a sajtótoronyba. Mondom is a lányoknak a pultnál, hogy remélem, ha egyszer lesz új főépület, abban lift is lesz, mint mondjuk volt Le Castellet-ben.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Alonso McLarenjét tolják ellenőrzésre © Méhes Károly

Az érződik, hogy egy hete még Hockenheimban volt F1, mert kicsit szedett-vedett még a látvány. A Ferrarinál Sergio Marchionne halála miatt félárbocra eresztett lovacskás zászló libeg, a csapattagokon valahonnan sebtében szerzett fekete szalag, amit tűzőgéppel rögzítettek. A FIA egyébként a gyászra való tekintettel a csütörtöki sajtótájékoztató alól felmentette Räikkönent, a péntekiről pedig Arrivabenét. A kommüniké azt viszont leszögezi, ha a Ferrrari pilótái közül bárki az első három között végez a szombati időmérőn vagy a versenyen, abban az esetben részt kell venniük a sajtóeseményen.

Mindig jó előszörre végigsétálni a paddockon.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Gumikiállítás a Pirelli motorhome előtt - melyikre lesz szükség a hétvégén? © Méhes Károly

Sok az ismerős – természetesen ezúttal a magyar kollégák is Egertől Pécsig. Az MTVA-s csapattagok zizegnek, de egy ököl-köszöntésre futja mindegyikükkel. A toronyépület tövében valami épül – kíváncsian várjuk, mi lesz, igazából senki sem tud felvilágosítást adni.

A 3 órai média míting Kimi kiesésével három főre olvad: Ocon, Bottas és Sainz állja derekasan a kérdések garmadáját. A szokvány érdeklődésekre szokvány válaszok érkeznek, elvégre nem is érteni, mit várnak a tisztelt kollégák, amikor megkérdezik, hogy mi áll Ocon szerződésében – hát persze, hogy azt feleli, nem óhajtja a plénum elé tárni a részleteket. A langyosan folyó kérdés-feleleket kifejezzen feldobta Vámosi Péter kolléga felvetése, aki az 1971-es Jack Brabham Kupát idézte meg, amikor is Brands Hatchben a csapatfőnökök vívtak egy versenyt Ford Escortokkal – vajon mit szólnának a fiúk egy hasonlóhoz ma, és szerintük melyik csapatfőnök nyerne. Mindhárman rögtön megélénkültek, Sainz jelezte, hogy tényleg jó lenne egy ilyen őrült futam, sőt, a pilótáknak is jó lenne egy azonos kocsikkal futott verseny (volt ilyen 1979/80-ban, a BMW M1-esekkel futott ProCar széria). Sainz szerint Horner, míg Bottas és Ocon szerint Toto Wolff nyerne (naná, a Merci-főnök…!).

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Szokás szerint Matteo Bonciani vezényli a FIA sajtótéjkoztatót © Méhes Károly

Ezek után elballagtam a Renault-hoz, ahol újfent jeleztem, hogy a készülő Szisz Ferenc-könyvhöz szükséges dokumentációkhoz való hozzáférésről jó lenne komolyan beszélni, amit a sajtófőnök Andy széles mosolyok közepette meg is ígért. A Saubernél egy Leclerc-interjú ügyében intézkedtem, kezdenek alakulni a dolgok.

A csütörtök általában csöndesen telik. Talán ezúttal még a megszokottnál is csöndesebb volt – lehet, hogy önkéntelenül a gyász árnyéka hozza?

Minden esetre pénteken már felbőgnek a motorok.

 

Magyar Nagydíj 2018 Hungaroring

Kerékcsere-gyakorlás - ez is a csütörtöki rutin része © Méhes Károly 

0 Tovább

f1classic

blogavatar

Ami a Formula-1 történetében érdekes, különleges, lenyűgöző és drámai - All you would know about F1's past & present: stories, dramas and excitements.

Utolsó kommentek